מעוניינים בייעוץ לימודים חינם מנציג מכון שכטר?

השאר פרטים ונציג מכון שכטר יחזור אליך בהקדם!
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד/ות הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש והתקנון
logo
הלימודים מתקיימים בירושלים
ירושלים

מפת הגעה

מכון שכטר - ירושלים
אברהם גרנות 4 ירושלים
המשך...
strip

תואר שני במדעי היהדות- התמחות בספרות עברית ויהודית



מבנה הלימודים

ספרות עברית ויהודית

העם היהודי מכונה 'עם הספר', ואכן הספר, וההבעה האמנותית המילולית על גווניה הרבים, מלווים את העם היהודי במשך כל תולדותיו. בתקופה האחרונה אנו עדים להתעוררות בתחום היצירה הספרותית היהודית: סופרים שבמרכז יצירתם עומדים מקורות יהודיים, משוררים העוסקים בזהותם היהודית ובשורשיה ותיאטרון המכנה עצמו תיאטרון יהודי. כל אלה יעמדו במרכז לימודי התחום לספרות עברית ויהודית.

תכנית הלימודים מתמקדת ביצירה הכתובה הרב-גונית של יהודים בשפה העברית ובשפות אחרות (ביניהן יידיש, לאדינו ואנגלית), עם דגש על העת החדשה. מטרתה היא לאפשר היכרות עמוקה בגווני ההבעה השונים של יהודים והשפעתן של הבעות אלה על הספרות היהודית בת-זמננו. הקו המנחה את התחום, המכוון את מבחר החיבורים והקורסים הנלמדים בו, הוא הבנת היצירה הספרותית כמשקפת את השאלות הקיומיות של היהודים במשך הדורות ואת חיפוש זהותם הייחודית והשתלבותם בין העמים.

בהתאם למטרות אלה, יושם דגש על הקשרים האינטר-טקסטואליים בין יצירות מודרניות ובין יצירות מופת בעלות השפעה מיוחדת במשך הדורות. העיון הספרותי ייעשה תוך נקודות השקה לתחומים אחרים הנלמדים במכון ובשילוב למידת מוטיבים וז'אנרים ספרותיים שונים לצד זרמים מחשבתיים, היסטוריים, חברתיים ואסתטיים שהשפיעו על אופני היצירה הספרותית היהודית ועל תכניה בעת החדשה.

ניתן ללמוד תחום זה כתחום משני בלבד.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת התכנית ספרות עברית ויהודית:

ספרות עברית והיסטוריה פרטית ולאומית
יעל חזן     
באילו אופנים מגיבה הספרות העברית על אירועים היסטוריים? מה יחסם של ז'אנרים ספרותיים, כגון אוטוביוגרפיה, יומנים, ממוארים ועדויות, לאמת ההיסטורית? מה בין היסטוריה פרטית להיסטוריה לאומית? בקורס נדון בשאלות הללו תוך קריאה בטקסטים תיאורטיים וטקסטים ספרותיים המעמידים במרכזם את הקשרים בין ספרות להיסטוריה. בין היתר נתמקד בסוגיות הבאות: זיכרון ושכחה, אמת ובדיה, ריאליזם ופנטזיה, נרטיב ונרטיב על, הספירה הפרטית והספירה הציבורית. בין היתר יידונו יצירות מאת ס. יזהר, יהודית הנדל, עמוס עוז, שולמית הראבן, יורם קניוק ודויד גרוסמן.

קורס כתיבה יוצרת 
המשוררת סיון הר שפי    
סדנת הכתיבה הינה מרחב ליצירה ולהתגלות הלב שבכתיבה. מטרתה לפתח את הרגישות כלפי הטקסט הכתוב, ליצור היכרות מעמיקה עם עולמה של הכתיבה, להתנסות בצורות כתיבה שונות, להקנות כלים וגמישות בעבודה על טקסט, ולהגיע לכתיבה מגובשת, משוכללת ומדויקת. בד בבד עם פיתוח יכולות הכתיבה, יבשיל בכותב גם הקורא הפנימי, המסוגל לקריאה מעמיקה, ביקורתית ורגישה כאחד. הקורס יתמקד בכתיבת שירה, בהיכרות עם אבני היסוד שלה ובמתן כלים ייחודיים ליצירת הטקסט הלירי.

לשון וסגנון בסיפור העברי העתיק לדורותיו
ד"ר פנחס מנדל
הקורס עוסק בעיון בדרכי ההבעה של הסיפור העברי הקדום, באופנים בהם בונה המספר רבדים של משמעות בעזרת השימוש בגווני ההוראה של המילה הבודדת (משחקי מילים, רמזים, מצלול, מבנה ספרותי ועוד). במשך הקורס נעיין בסיפור המקראי, בקטעים נבחרים מתוך הספרות העברית של תקופת בית שני ובספרות ההלכה והאגדה של חז"ל.

ספרי שואה לילדים ולנוער
ד"ר רבקה גולדברג
בקורס נעסוק בספרי ילדים ונוער בנושא השואה החל מן התקופה הסמוכה לה, החל משנות הארבעים של המאה העשרים ועד לימינו, ונבחן את השינויים שחלו בהתייחסות לנושא במשך השנים. נעסוק בספרים שנכתבו ע"י עדים וניצולים, ספרים שנכתבו ע"י אנשים מבחוץ וע"י בני הדור השני, צאצאיהם של הניצולים. נעסוק בייצוגה של השואה בסוגות כתיבה שונות, בשירה, בסיפורת, בספרות זיכרונות וביומנים. בקורס נבדוק גם כיצד הגיבו עיתוני הילדים בארץ לשואה בתקופתה ולמתרחש בגולה לאחריה.

תיאטרון ויהדות  
ד"ר שרית קופמן-שמחון 
ליהדות ולתיאטרון נקודות מפגש רבות, הן מהיבט עיוני והן מעשי, החל מן המתח ההיסטורי והאיסורים שנוצרו בתקופה הרומית ובימי הביניים, וכלה בתופעות של חיקוי ויצירה יהודית ברנסנס ובעת החדשה. נבחן דמויות מקראיות במחזאות שנכתבו בידי יהודים ונתנסה בכתיבת סצנות. נעלה את סוגיית החומרים הפולחניים כבסיס ליצירה ונצפה במופעים מוקלטים של תיאטרון פוסט-מודרני המבוסס על המקורות.


callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.