מעוניינים בייעוץ לימודים חינם מנציג מכון שכטר?

השאר פרטים ונציג מכון שכטר יחזור אליך בהקדם!
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד/ות הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש והתקנון
logo
הלימודים מתקיימים בירושלים
ירושלים

מפת הגעה

מכון שכטר - ירושלים
אברהם גרנות 4 ירושלים
המשך...
strip

תואר שני במדעי היהדות- התמחות במדרש ואגדה



מבנה הלימודים

מדרש ואגדה
ד"ר ג'ורג סברן, יועץ אקדמי לתואר שני במדרש ואגדה

התהליך המדרשי הוא הדרך היצירתית של חז"ל להחיות את המקרא ולהפכו לכח רלבנטי במציאות תקופתם. תהליך זה שימש כתבנית ומודל לדורשי הדורות ששמרו על גחלת המסורת מחד ומאידך שאפו לחדש את העבר כדי ליצור דו שיח עם אתגרי ההווה.
       ד"ר פנחס מנדל, מרצה בכיר למדרש ואגדה

ספרות האגדה של חז"ל מבטאת עולם רעיוני עשיר ומשקפת ערכי יסוד בעולמם של החכמים. המפגש בין עולם רעיוני זה ובין העיון המעמיק במקרא מוצא את ביטויו בצורות המדרש. מטרת הלימוד בתחום זה לחשוף את התלמידים למגוון הצורות הספרותיות ולדרכי הלימוד והעיון הכלולים בספרות המדרש והאגדה של חז"ל, ולהקנות להם כלים שיאפשרו קריאה מעמיקה וביקורתית בספרות זו. תכנית הלימודים מפגישה את התלמידים עם חיבורים שונים, עם צורות ספרותיות מגוונות ודרכי ניתוחן, ועם נושאים ובעיות שהעסיקו את החכמים במאות הראשונות לספירה.

ניתן ללמוד תכנית זו כתחום ראשי או כתחום משני.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת התכנית מדרש ואגדה:

מדרשי האגדה: ספרות ופרשנות
ד"ר פנחס מנדל
הקורס מהווה מבוא לספרות האגדה של חז"ל דרך עיון בסוגות (ז'אנרים) העיקריות שלה ובאופיין הספרותי. יושם דגש על הקניית כלים לניתוחם של קטעי מדרש מתוך הספרות הקלאסית של מדרשי האגדה. נכיר את ספרות המדרש הן כפרשנות למקרא הן כיצירה ספרותית ונלמד את הדרכים בהן קראו חז"ל סיפורים מקראיים מרכזיים ופירשו אותם: קין והבל, אברם ושרי במצרים, עקידת יצחק, משה במדבר, רות ובועז, ועוד.

"בצאת ישראל ממצרים" - שיעבוד וגאולה בספרות האגדה
ד"ר תמר קדרי
יציאת מצרים היא אירוע מכונן בהתהוותו של העם היהודי ובגיבוש זהותו. קורס זה יעסוק בתקופת השעבוד, בחבלי הגאולה וביציאת מצרים מנקודת מבטם החינוכית של חז"ל. נבחן מה היו, לדעת החכמים, הקשיים וההתמודדויות של בני התקופה וכיצד עיצבו את דמותו של היחיד בזמן של משבר ושינוי. נחשוף את פניהם של עמרם, של המיילדות העבריות ושל בת פרעה כפי שהן מצטיירות במדרש ונעקוב אחר חינוכו של משה וצמיחתו כמנהיג, הסכנות השונות שנשקפו לחייו ומעשי הניסים שהבטיחו את התממשותה של הגאולה המיוחלת.

ההגדה של פסח: הלכה, מנהג ואמנות
פרופ' דוד גולינקין
במוקד הקורס יעמוד ניתוח מעמיק של ההגדה של פסח, אחד הטקסטים המרכזיים של היהדות הרבנית שיצא לאור ביותר מהדורות כמעט מכל ספר יהודי אחר. נדון בהיסטוריה של ההגדה, בנושאים נבחרים הנוגעים להלכה ולמנהג ובאיורים להגדה מימי הביניים ועד היום.

נשות המקרא בעיני חז"ל
ד"ר תמר קדרי
הקורס יעסוק בנשים המקראיות כפי שהוצגו בספרות חז"ל. נבחן מה הם התפקידים הציבוריים והחברתיים המיוחסים לנשות המקרא, באלו תחומים באה לידי ביטוי חכמתן ולמדנותן ואלו סמכויות הוענקו להן. נשאל כיצד השפיעו תפקידיה של האישה על תפקודה כרעיה וכאם, מה היו הקונפליקטים שעימם היא נדרשה להתמודד כתוצאה מחשיפתה לעולם הגברי והאם חז"ל ראו בעין יפה דומיננטיות נשית. נבחן האם תמונה זו עולה בקנה אחד עם המציאות המשתקפת במקורות הלכתיים והיסטוריים על תקופתם של חז"ל.

גישות פמיניסטיות למדרש
ד"ר עינת רמון
לנשים גישה מיוחדת בפירוש התורה באמצעות שירה, פולקלור, סיפורת ופרשנות מדרש נשי. בקורס זה נתבונן במגוון רחב של יצירות פרשניות של נשים הן בחברה המסורתית הטרום-מודרנית (שירת נשים מתימן ומקוצ'ין) והן במסגרת יצירה ספרותית מודרנית כמו זלדה ושולמית הראבן, כתיבת מדרשים לתורה של נחמה ליבוביץ ואביבה זורנברג ומדרשים בני זמננו הנכתבים על ידי נשים בישראל ובתפוצות.


תנאי קבלה

א. בעלי תואר ראשון (B.A) עם ממוצע של 80 ומעלה.
ב. תלמידים החסרים רקע במקצועות היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה.

משך הלימודים

שנתיים זמני לימוד: לימודי יום

תעודה / הסמכה

M.A במדעי היהדות - התמחות במדרש ואגדה

callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.