מעוניינים בייעוץ לימודים חינם מנציג מכון שכטר?

השאר פרטים ונציג מכון שכטר יחזור אליך בהקדם!
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד/ות הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש והתקנון
logo
הלימודים מתקיימים בירושלים
ירושלים

מפת הגעה

מכון שכטר - ירושלים
אברהם גרנות 4 ירושלים
המשך...
strip

תואר שני במדעי היהדות- התמחות בלימודי האמנויות ביהדות



מבנה הלימודים

האמנויות ביהדות
ד"ר תמר קדרי, יועצת לתואר שני בלימודי האמנויות ביהדות

לימודי התחום אמנויות ביהדות מציעים לסטודנטים לימודי תואר שני מרתקים ומעניינים, וחיבור מיוחד בין יצירתיות ויהדות. במסלול זה תוכלו ללמוד על אמנים יהודים וישראלים ידועי שם, להתרשם מיצירות אדריכלות מרשימות ואף ליצור אמנות בהשראת מקורות יהודיים. הקורסים יפתחו בפניכם אשנב אל העבר היהודי באמצעות פסיפסים בבתי כנסת עתיקים, ואיורים מרהיבים שבכתבי יד עבריים מימי הביניים. באמצעותם תלמדו על העשייה האמנותית היהודית לדורותיה, על ייחודה וכיצד הושפעה מסביבתה הנוכרית.
   תכנית הלימודים מציעה מגוון רחב של קורסים בתחומים השונים של האמנויות ומהזווית המיוחדת של היצירה היהודית. במהלכם תוכלו להתענג על צלילי המוסיקה היהודית וללמוד על שורשיה, להבין את המבע הקולנועי המיוחד של הקולנוע היהודי והישראלי, ולהתוודע אל התיאטרון היהודי במהלך הדורות.
   הלימודים אינם מצריכים ידע מוקדם באמנות ומתאימים לכל המעוניינים להעשיר את ידיעותיהם, לאנשי חינוך העוסקים בתחומי האמנויות, לאמנים ויוצרים ולשומעים חופשיים.

ניתן ללמוד תכנית זו כתחום ראשי וגם כתחום משני.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת התכנית אמנויות ביהדות:

ירושלים בראי האמנות: בין דמיון למציאות
ד"ר נעה יובל-חכם
בקורס זה נבחן את הייצוגים האמנותיים של העיר ירושלים לאורך הדורות ובקרב תרבויות שונות: החל בפסיפסים מן העת העתיקה, דרך כתבי יד מימי הביניים, יצירות של אמני הרנסנס והבארוק ועד לאמנות המודרנית והישראלית. ננסה להבין מהם הדימויים השונים שנקשרו בעיר, מה בין דמיון למציאות בדימויים הללו וכיצד הם משקפים את עולמם התרבותי, הרוחני והאידיאולוגי של יוצריהם.

דמות האישה בימי הביניים בממצא היהודי והנוצרי
ד"ר שולה לדרמן
מטרת הקורס היא לבחון את זהותה ותפיסתה של האשה בימי הביניים מנקודות הסתכלות שונות: הסתכלות נרטיבית פשוטה הבוחנת ומשווה את דמותן של נשים מקראיות בכתבי יד מצוירים באמנות יהודית לעומת אמנות נוצרית, והסתכלות היסטורית המנתחת את דמותן של נשים בחיי המשפחה והקהילה בתקופות שונות. במהלך הקורס נבחן וננתח יצירות אמנות בכתבי יד ביזנטיים לצד מערביים, פסיפסים, ציורי קיר, תבליטים ופסלים, במטרה ללמוד דרכם על דמותה של האשה היהודייה והנוצרייה בימי הביניים. כדי להבין את הלך הרוח של התקופות המסוימות בהן נעשו יצירות אלה נלמד טקסטים רלוונטיים הלקוחים מכתבי יד, משרידי מסמכים שנשמרו בגניזה, מהספרות הרבנית ומהקורפוס של השאלות והתשובות של התקופה. מקורות אלה יעניקו לנו את הרקע וההבנה ליצירות אותן נלמד.

אמנות ישראלית וזהות יהודית
ד"ר רונית שטיינברג
האמנות הישראלית פיתחה יחס מורכב ומשתנה כלפי היהדות. בקורס זה נבחן את מהותו של המושג יהדות בהקשרו האמנותי, נכיר את המגמות המשתנות ואת הדרכים המגוונות בהן השתלבה היהדות באמנות הישראלית, ואת האופן הבעייתי שבו התייחס הממסד האמנותי לנושא.


סדנא במוסיקה יהודית
פרופ' אנדרה היידו, מר איתן קירש
מוזיקה יהודית היא המורשת המוזיקלית של העם היהודי לדורותיו. לסדנא שני היבטים עיקריים, עיוני ופרקטי. ההיבט העיוני יעניק מבוא למושגי היסוד ולפרקטיקה של המוסיקה בחברה היהודית המגוונת בהווה ובעבר ובארץ ובחו"ל. נדון בדברי האדמו"רים על המוסיקה כגון "ליקוטי מוהר"ן", "ספר ניחוח" של חסידות חב"ד ואחרי, נעסוק בתרומת השירה והמנגינה לתפילה, קריאת התורה, שירת בקשות, אמירת תהילים, "טיש" חסידי, עלייה לרגל, חתונה וטקסים יהודיים נוספים ונבחן את התפתחות המוסיקה הישראלית על היבטיה השונים החל מהזמר העברי ועד יצירות של מלחינים ישראליים והמוסיקה הפופולארית העכשווית בישראל.
ההיבט הפרקטי של הקורס יועבר בצורת סדנא שתדגים בפועל תכנים בהם דנו בחלק העיוני, תוך הדגמת מיומנותו של איתן קירש אשר ילמד ואף ילווה בכלים את השירים.

אסתטיקה ויופי בספרות חז"ל
ד"ר תמר קדרי
הקורס יבחן את יחסם של חז"ל לאסתטיקה וליופי. נבדוק מהו אידיאל היופי בתקופת המקרא ובזמנם של החכמים. נשווה את הערכים האסתטיים של חז"ל לאלו של התרבות היוונית- רומית בת זמנם. נשאל האם היופי יכול לדור בכפיפה אחת עם תבונה וחכמה, או שמא קיימת סתירה בין השניים. נבחן גישות שונות של החכמים בעניין זה באמצעות עיון במדרשים ובסיפורים. נעמוד על דרכי העיצוב הספרותי של טקסטים אלה, והם יחשפו בפנינו את הרגישות האסתטית של חז"ל המתבטאת גם באופן בו הם מביעים את השקפת עולמם.

מדרש במו ידיך: סדנא בבית האמן
האמנית ד"ר ג'ו מילגרום
הקורס מיועד לכל מי שמעוניין לחרוג מעט מהשגרה היומיומית ולהתנסות בחוויה מסוג אחר. במהלך הקורס נקרא טכסטים משמעותיים מהמקרא, מהמדרש ומהפיוט. נשתמש בכלים יצירתיים כדי להביא לידי ביטוי את עולמנו הפנימי, והתנסויות אישיות שעברנו. הקורס איננו דורש כל ידע מוקדם באמנות.


תנאי קבלה

א. בעלי תואר ראשון (B.A) עם ממוצע של 80 ומעלה.
ב.תלמידים החסרים רקע במעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה.

משך הלימודים

שנתיים זמני לימוד: לימודי יום

תעודה / הסמכה

M.A במדעי היהדות- התמחות בלימודי האמנויות ביהדות

callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.