מעוניינים בייעוץ לימודים חינם מנציג מכון שכטר?

השאר פרטים ונציג מכון שכטר יחזור אליך בהקדם!
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד/ות הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש והתקנון
logo
הלימודים מתקיימים בירושלים
ירושלים

מפת הגעה

מכון שכטר - ירושלים
אברהם גרנות 4 ירושלים
המשך...
strip

תואר שני במדעי היהדות עם התמחות ביהדות ספרד וארצות האיסלאם



מבנה הלימודים

יהדות ספרד וארצות האיסלאם

תחום זה יפגיש את הסטודנטים עם העולמות המגוונים שהתפתחו בקהילה היהודית הספרדית, בעולמם של מגורשי ספרד וכן בקהילות היהודיות בארצות האסלאם בימי הביניים ובעת החדשה. הלימודים בתחום זה יהיו בעלי אופי רב-תחומי: הם יתבססו על קורסי חובה שיאפשרו לסטודנטים להתוודע לחוויה ההיסטורית והתרבותית בקהילות אלו. בנוסף, יתווספו עליהם מגוון קורסי בחירה בתחומי ההיסטוריה היהודית, מחשבת ישראל, הספרות, ההלכה, האמנות, המגדר ועוד.

תכנית זו נלמדת כתחום משני בלבד.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת התכנית יהדות ספרד וארצות האסלאם:

תרבות האסלאם והשלכותיה לעולם היהודי
ד"ר מרדכי ניסן
צמיחתה והתגבשותה של דת האסלאם בימי הביניים תעמוד במרכז קורס זה תוך שילוב ראייה היסטורית עם ראייה פנומנולוגית. במהלך הקורס נתחקה אחרי עליית האסלאם והתפשטותו בד בבד עם לימוד יסודות הדת, עיקריה, אמונותיה וספרותה. דגש מיוחד יינתן לזיקה הבסיסית בין האסלאם ליהדות ולמפגשים ההיסטוריים והתרבותיים בין שתי הדתות.

גוף, לבוש ומגדר בקרב נשים יהודיות בארצות האסלאם   
ד"ר כרמלה אבדר 
הקורס יעסוק בסגנונות לבוש של נשים יהודיות בארצות האסלאם, על רקע תיאוריות הדנות בלבוש, בגוף, במגדר, בטקס ובמתח בין היות הגוף אובייקט/סובייקט. הלבוש ייבחן מהיבטים שונים: כמערכת סמיוטית המסמנת את זהותו של הלובש כדי ליצור גבולות בין קבוצות חברתיות, לפי דת, אתניות, מעמד כלכלי, גיל ומגדר; עיצובו של הגוף הלבוש בטקסי מעבר, נושא רבדים של משמעות: טיפוחו כאידיאל יופי נשי בטקסי החתונה מכוון לחקיקת נורמות התנהגות מוסריות וערכים תרבותיים עמוק בגופה של האישה [האביטוס], שמחזקים שליטה דתית-גברית; התכשיטים-קמיעות על גופה של האישה מציגים מעמד כלכלי כאשר כובדם הוא תזכורת מוסרית קבועה, והם נועדו להגנה מאגית ולהבטחת הפוריות.

תרבות לאדינו ויהודי הלאדינו  
מר עמוס נוי
הקורס יסקור ויחקור את תרבות הלאדינו של קהילות יהודיות-ספרדיות, תוך שהוא מתבונן ודן גם במחקר עצמו, תולדותיו, והקשריו ההגותיים והרעיוניים. במסגרת הקורס נעביר סקירה היסטורית ותרבותית של "היהודים הספרדים" ושל שפתם, מקורותיה והמבנה שלה. נתאר גילויים ייחודיים של תרבות עממית יהודית-ספרדית ובכללם טקסי מעגל החיים, טקסי מעבר, מאגיה ורפואה עממית, ונתוודע לסוגות ספרותיות טיפוסיות כמו פתגמים, רומאנסות, קופלאס, בדיחות (ג'וחה), פיוטים, סיפורים עממיים ומדרש "מעם לועז". נעסוק בסלוניקי, בחיי היום-יום ב"עיר ואם" ובעיתונות, ספרות, תיאטרון, ומוסיקה שפרחו בה. נתאר את חורבן קהילות הלאדינו בשואה (קהילות סלוניקי, הבלקן ו-וינה) ונבחן את הביטויים התרבותיים של חורבן זה. נסיים בלאדינו ודימויי ה"לאדינו" בתרבות העלית ובתרבות עממית/פופולארית בישראל ונדון במצב הלאדינו כיום: שירה הנכתבת בלאדינו, לימוד לאדינו, ופריחת המחקר האקדמי.

שירת החול בספרד המוסלמית
ד"ר אתי בן-סעדון         
בקורס נתחקה אחרי הרקע ההיסטורי והתרבותי שהוליד את שירת החול בספרד ונדגיש את השפעת התרבות המקומית על היהודים תוך בחינת ההמשכיות לעומת חידושי תוכן וצורה בסוגות השונות. נתוודע אל קונוונציות וז'אנרים המאפיינים את הזמן והמקום כגון שירי שעשועים הכוללים שירי יין, שירי חשק, מכתבים וחידות; שירי הגות ומוסר; שירי שבח וידידות בחברה החצרנית בדגם הקצידה הקלאסית, הקינה הקלאסית והקינה בתבנית העממית, שירי התפארות ושירי גנאי. הקורס יחתום בשירים אישיים שהיסוד האוטוביוגראפי דומיננטי בהם. השירים יודגמו  מתוך חמשת המשוררים הגדולים שבספרד - ר' שמואל הנגיד, ר' שלמה אבן גבירול, ר' משה אבן עזרא ור' יהודה הלוי ור' אברהם אבן עזרא).


סוגיות בהיסטוריה, תרבות וחברה של יהודי תימן
ד"ר כרמלה אבדר
הקורס יעסוק בסוגיות מן ההיסטוריה, החברה והתרבות של יהודי תימן; מעמדם המשפטי והחברתי כבני חסות במתח בין מרכז ופריפריה; ארכיטקטורה ומבנה הבית היהודי; הקהילה ומנהיגות אזרחית ודתית; החינוך היהודי; היהודי בין מערכות המשפט היהודית, המוסלמית (שריעה) והשבטית (ערף); היהודים בכלכלה התימנית – בין נחיתות למומחיות כבעלי מלאכה (צורפים, אורגים, רוקמים ועוד); חיי המשפחה, יחסי מגדר וטקסי מעבר (לידה, חתונה, קבורה); היצירה הספרותית - השירה הגברית, והיצירה העממית – השירה והמחול הנשיים; תנועות משיחיות; בין רציונאלית נוסח הרמב"ם למיסטיקה קבלית והמחלוקת על נוסח התפילה (בלדי ושאמי) תחת השלטון העות'מאני בתימן; העליות לארץ ישראל ומיתוס "מרבד הקסמים".


תנאי קבלה

א. בעלי תואר ראשון (B.A) עם ממוצע של 80 ומעלה. 
ב. תלמידים החסרים רקע במעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה .

משך הלימודים

שנתיים

תעודה / הסמכה

M.A במדעי היהדות

callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.