מעוניינים בייעוץ לימודים חינם מנציג מכון שכטר?

השאר פרטים ונציג מכון שכטר יחזור אליך בהקדם!
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד/ות הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש והתקנון
logo
הלימודים מתקיימים בירושלים
ירושלים

מפת הגעה

מכון שכטר - ירושלים
אברהם גרנות 4 ירושלים
המשך...
strip

תואר שני במדעי היהדות עם התמחות ביהדות זמננו



מבנה הלימודים

יהדות זמננו
ד"ר ברנדה בקון, יועצת התכנית ללימודי יהדות זמננו

מטרת הלימודים בתחום זה היא לחשוף את הסטודנטים למגוון פניה של החוויה היהודית בתקופה שמראשית המאה העשרים ועד ימינו ולאתגרים שחוויה זו העמידה ומוסיפה להעמיד בפני העולם היהודי.

בתקופה זו התרחשו מספר אירועים שעיצבו מחדש את העולם היהודי והעמידו שאלות חדשות ביסוד הקיום היהודי: תהליכי משבר והתחדשות בקרב היהודים בעולם הישן (באירופה ובארצות האסלאם), השמדת המרכז היהודי באירופה בזמן השואה והפיכתם של שני מרכזים חדשים – ארה"ב וישראל – למרכזים העיקריים של העם היהודי. תמורות מעצבות אלו הולידו שאלות חדשות בתחומי הזהות היהודית, החברה, התרבות והפוליטיקה היהודית.

הלימודים בתחום יהדות זמננו יהיו בעלי אופי רב תחומי – הן בתחומי הדעת (דיסציפלינות) והן בתכני הלימוד. הם ישלבו בין עיון היסטורי בהיבטים המרכזיים של החוויה היהודית במאה השנים האחרונות לבין קורסים במחשבת ישראל ובתחומי דעת נוספים. בכך יתוודעו הלומדים לדרכי ההתמודדות המגוונות של היהודים עם מציאות חדשה זו.
פרופ' גיא מירון, מרצה בתכנית ללימודי יהדות זמננו

ניתן ללמוד תחום זה כתחום ראשי או כתחום משני.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת התכנית לתואר שני ביהדות זמננו:

דילמות ונרטיבים במעשה הציוני
ד"ר מיכל אורן
בקורס נעסוק ברעיונות התיישבותיים שונים בארץ ישראל ברמת המיקרו - צורת היישוב ואופיו, והמאקרו – פריסת ההתיישבות בארץ, החל מהניסיונות החקלאיים של הישוב הישן בשנות ה-30 של המאה ה-19 ועד קום המדינה. הקורס יבחן סוגיות שונות בהן התעוררה התלבטות אידיאולוגית אודות הכיוונים המעשיים הרצויים לשם השגת השאיפה לרכז כמה שיותר יהודים וקרקע בא"י ולבנות בה מדינת לאום.

אמונה במשבר בעקבות השואה
ד"ר אלכסנדר אבן-חן
השואה הציבה שאלות קשות בפני ההגות היהודית. הקורס ינסה לבחון את הנושאים הבאים: הצדק האלוהי; העדר ההשגחה האלוהית; מות אלוהים; אמונה ועוד.                          

דת, תרבות וחברה בהגות היהודית באמריקה: קפלן וסולובייציק
פרופ' יוסי טרנר
מטרת הקורס היא לברר את הקשר בין דת, תרבות וחברה בהגותם של שני הוגים יהודיים אמריקאיים חשובים ביותר במאה ה-20: מייסד היהדות המתחדשת (Reconstructionist) - הרב מרדכי קפלן, ומנהיג האורתודוקסיה המודרנית - הרב יוסף דב סולובייצ'ק. משנותיהם של קפלן וסולובייציק משקפות שתי חוויות שונות של המפגש בין יהדות ומודרניות באמריקה במהלך המאה ה-20. אך יש ביניהם גם מהמשותף: כיצד להבריא את החיים היהודיים באמריקה ובעולם על רקע האירועים הרי הגורל להם נקלע העם היהודי במהלך המאה ה-20? במסגרת הקורס נעיין בכתבים של שני ההוגים האלה, על מנת לברר את תשובותיהם לשאלה זו.

"עגלה מלאה ועגלה ריקה" - השיח הערכי וההלכתי ביחס לחילונים
ד"ר ענת נבות
"כיצד יחיו יהודים אדוקים וחופשיים בשלום בארץ הזאת?" שאל רה"מ דוד בן-גוריון את  ה'חזון איש'. הפגישה בין שני האישים (1953) זכורה לציבור הישראלי בזכות תשובתו של הרב החרדי על משל 'שתי העגלות', משל שהפך ברבות הימים לסמל לדימוי החילוני בעיני הדתיים. בקורס זה נבחן את הדימויים של היהודי החילוני ואת העימות והשיח בין דתיים לחילוניים בתרבות ובחברה הישראלית. נפגוש בתפיסות המרכזיות בקרב אנשי רוח ורבנים  במאה העשרים (עוז, ס' יזהר, 'החזון איש', קוק, עוזיאל, הרצוג, סולוביצ'יק) וכן בלימוד של טקסטים רבניים מימי התלמוד ועד ימינו, העוסקים ביחס אל  היהודי ה'כופר' ובמתח שבין הדרתו להכללתו בעם ישראל.

 

ספרות עברית והיסטוריה פרטית ולאומית 
ד"ר בת-שבע מרגלית שטרן וגב' יעל חזן    
באילו אופנים מגיבה הספרות העברית על אירועים היסטוריים? מה יחסם של ז'אנרים ספרותיים, כגון אוטוביוגרפיה, יומנים, ממוארים ועדויות, לאמת ההיסטורית? מה בין היסטוריה פרטית להיסטוריה לאומית? בקורס נדון בשאלות הללו תוך קריאה בטקסטים תיאורטיים וטקסטים ספרותיים המעמידים במרכזם את הקשרים בין ספרות להיסטוריה. בין היתר נתמקד בסוגיות הבאות: זיכרון ושכחה, אמת ובדיה, ריאליזם ופנטזיה, נרטיב ונרטיב על, הספירה הפרטית והספירה הציבורית. בין היתר יידונו יצירות מאת ס. יזהר, יהודית הנדל, עמוס עוז, שולמית הראבן, יורם קניוק ודויד גרוסמן.


תנאי קבלה

א. בעלי תואר ראשון (B.A) עם ממוצע של 80 ומעלה.
ב. תלמידים החסרים רקע במעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה .

משך הלימודים

שנתיים

callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.