מעוניינים בייעוץ לימודים חינם מנציג מכון שכטר?

השאר פרטים ונציג מכון שכטר יחזור אליך בהקדם!
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד/ות הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש והתקנון
logo
הלימודים מתקיימים בירושלים
ירושלים

מפת הגעה

מכון שכטר - ירושלים
אברהם גרנות 4 ירושלים
המשך...
strip

תואר שני במדעי היהדות- התמחות במחשבת ישראל



מבנה הלימודים

מחשבת ישראל
ד"ר ארי אקרמן, ראש המסלול לתואר שני במחשבת ישראל
ד"ר ג'ורג' סברן, יועץ אקדמי לתואר שני במחשבת ישראל

ההתמודדות הרעיונית עם שאלות הקיום העמוקות ביותר מצאו ביטוי בהגות היהודית. לימודי מחשבת ישראל מבקשים להפגיש את התלמידים עם כיווני המחשבה העיקריים שהתפתחו במהלך הדורות.

מטרת הלימודים במחשבת ישראל, היא לפתח אצל הסטודנטים התמצאות ביצירות המופת של המחשבה היהודית לדורותיה, ולהקנות להם כלים ומיומנויות לניתוח מקורותיה. כמו כן, נועד תחום זה לשפר את יכולת הסטודנטים לדון בבעיות דתיות, קיומיות ותרבותיות המעסיקות את המחשבה היהודית בימינו. במסגרת זו יושם דגש על הזיקה הקיימת לאורך כל התקופות בין מחשבת ישראל לבין מחשבת העמים, ובין הרעיונות ודפוסי החשיבה המאפיינים את המחשבה היהודית בזמן מסוים לבין המציאות ההיסטורית באותה תקופה.

ניתן ללמוד מסלול זה כתחום ראשי או כתחום משני.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת התכנית מחשבת ישראל:

מושגי יסוד בקבלה
ד"ר ארי אקרמן
הקורס יעסוק במושגי יסוד בתולדות הקבלה כגון תורת הספירות, גישתה לטעמי המצוות, תורת האדם ותפיסת הרע. הקורס גם יעסוק בהתפתחות ההיסטורית של המיסטיקה היהודית ובין היתר ידון בנושאים הבאים: ספרות ההיכלות, ראשית הקבלה וספר הבהיר, הקבלה הנבואית של ר' אברהם אבולעפיה, ספר הזוהר ודורו, קבלת האר"י והשבתאות.

עקדת יצחק בפרשנות המיסטית והפילוסופית של המקרא 
ד"ר אלכסנדר אבן-חן
עקדת יצחק זכתה לפרשנות רחבה בהגות היהודית וזאת משום שטקסט מקראי זה מעורר אינסוף שאלות. ננסה להבהיר שאלות אלה ולבחון את תשובתם של ספר הזוהר, חסידות אשכנז, הרמב"ם, אברבנאל, לוי יצחק מברדיצ'ב, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, ואברהם יהושע השל.

צדק חברתי במחשבה היהודית המודרנית
פרופ' יוסי טרנר
המושג "צדק חברתי" איננו רק סיסמא שנשמעת בעת האחרונה במדינה, אלא מושג שהתפתח במחשבה היהודית המודרנית לפני מספר מאות שנים: מושג "הצדק החברתי" היה אחד מיסודות הדרישה של היהודים לאמנציפציה; הוא היה נדבך חשוב בכמה וכמה תכניות להגשמת הציונות; ממנו גם יצאה הדרישה לבנות את החברה היהודית החדשה בארץ ישראל כחברה למופת ואור לגויים. בקורס הזה נתמקד בבירור מושג "הצדק החברתי" אצל שלושה הוגים יהודיים חשובים: משה הס שפרס בספרו "רומי וירושלים", את חזונו לחברה יהודית לאומית-סוציאליסטית בארץ ישראל; אהרון דוד גורדון, החלוץ והפילוסוף, בן העלייה השנייה; ואיש פועלי ציון בארה"ב, נחמן סירקין.


קדושה או כפירה - פרשני ומבקרי הרמב"ם
ד"ר אלכסנדר אבן-חן
במרוצת השנים משנת הרמב"ם זכתה להערצה אך גם לביקורת נוקבת. בקורס ננסה לבחון כיצד משנה פילוסופית זו באה לידי ביטוי במכלול כתביו הפילוסופיים, ההלכתיים והפרשניים של הרמב"ם וכיצד קרשקש, אברבנאל, שפינוזה, ליבוביץ ועוד התייחסו אליה בימי הביניים ובעת החדשה.


אמונה אחרי השואה
פרופ' יוסי טרנר
הקורס יעסוק בהיבטים של המחשבה היהודית על אודות השואה, הקשורים באמונה באלוהים ובאמונה באדם. שתי הסוגיות האלה עולות לדיון במחשבת ימינו, בין היתר, כתוצאה מהעוצמה הבלתי רגילה של הרוע אשר נתגלתה בשואה, ואשר היה האירוע הראשון בהיסטוריה שכונה על ידי תיאולוגים ופילוסופים שונים 'רוע מוחלט'. הייתכן שהרוע שנתגלה בשואה שונה מעוצמות רוע אחרות שהכרנו לפני השואה? ואם כן, מה השלכותיו של הגדרת האירוע כ'רוע מוחלט' על האמונה הדתית בטובו של האל, או על האמונה ההומניסטית של המודרנה בתבונה האנושית וביכולת האדם לשאת באחריות מוסרית כלפי ההיסטוריה? במסגרת הקורס, ניגש עם שאלות מעין אלו לעיון ביצירה הספרותית והפילוסופית של פרימו לוי, ריצ'רד רובנשטיין, אליעזר ברקוביץ', אמיל פאקנהיים ועוד.


תנאי קבלה

א. בעלי תואר ראשון (B.A) עם ממוצע של 80 ומעלה.
ב. תלמידים החסרים רקע במעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה .


משך הלימודים

שנתיים

תעודה / הסמכה

M.A במדעי היהדות- התמחות במחשבת ישראל


callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.