מעוניינים בייעוץ לימודים חינם מנציג מכון שכטר?

השאר פרטים ונציג מכון שכטר יחזור אליך בהקדם!
מאשר/ת קבלת מידע ממוסד/ות הלימודים ומסכימ/ה לתנאי השימוש והתקנון
logo
הלימודים מתקיימים בירושלים
ירושלים

מפת הגעה

מכון שכטר - ירושלים
אברהם גרנות 4 ירושלים
המשך...
strip

תואר שני במדעי היהדות – התמחות תלמוד והלכה



מבנה הלימודים

תלמוד והלכה
ד"ר ג'ורג סברן, יועץ אקדמי לתואר שני בתלמוד והלכה

התלמוד מהווה את יצירת המופת של חז"ל במשך למעלה מ-500 שנה ואחת מהיצירות המרכזיות של העם היהודי המקרינה השפעה על החיים היהודיים בכל הזמנים. במרוצת הזמן הוא הפך למקור העיקרי להלכה ולאגדה וחמישים דורות של יהודים חידדו את שכלם דרך לימוד התלמוד. ההלכה היא הדרך היהודית הייחודית לעבוד את האלוהים ולחיות בחברה מתוקנת. ישראלי הלומד תלמוד והלכה מתחבר עם מורשתו ושואב כח רוחני להתמודדות עם אתגרי ההווה.                  פרופ' דוד גולינקין, נשיא מכון שכטר

מטרת הלימוד בתחום זה היא להקנות לסטודנטים כלים שיאפשרו להם לעיין בספרות התלמוד וההלכה בצורה מעמיקה וביקורתית. תוכנית הלימודים מורכבת ממבואות לתרגילים בתלמוד, בספרות הפוסקים ובספרות התשובות לסמינרים בסוגיות אקטואליות כגון החינוך בספרות הרבנית, מעמד האישה בהלכה ורפואה והלכה.

ניתן ללמוד תכנית זו כתחום ראשי או כתחום משני.

בין הקורסים הנלמדים במסגרת התכנית ללימודי תלמוד והלכה:

טקסט תלמודי: סוגיות מסדר מועד
פרופ' משה בנוביץ
קורס זה נועד לפתח מיומנויות בקריאה וניתוח של סוגיות מן התלמוד הבבלי ומקבילותיהם, להתחקות אחר תולדות הנוסח והעריכה של הטקסטים הללו, לפתח מיומנויות בקריאה והבנה של הפרשנות המסורתית לתלמודים ולהשוות בינה לבין גישות המחקר החדישות. הסטודנטים יכינו בחברותא סוגיות תלמודיות מסדר מועד, תוך כדי שימוש בכלי המחקר המודרני (שינויי נוסחאות, מקבילות, ספרות מחקרית) וספרות הפרשנות הקלאסית ולאחר מכן ידונו בכך בשיעור.

פוסקים 
פרופ' דוד גולינקין, הרבה דיאנה וילה
בקורס זה הסטודנטים ירכשו התמצאות ראשונית בספרות הפוסקים (ספרי הלכה וספרי פסקים), בספרי היסוד (רי"ף, רמב"ם, רא"ש, טור, שולחן ערוך), ובתהליך ההתפתחותי מימי התלמוד עד המאה השש עשרה. דגש יושם על מתודולוגיה שתאפשר למידה עצמאית ומחקר של נושאים חדשים.

ההגדה של פסח: הלכה, מנהג ואמנות 
פרופ' דוד גולינקין
ההגדה של פסח מהווה את אחד הטקסטים המרכזיים של היהדות הרבנית שיצא לאור ביותר מהדורות כמעט מכל ספר יהודי אחר. ניתוח מעמיק של ההגדה יהווה את מוקד הקורס. נדון בהיסטוריה של ההגדה, בנושאים נבחרים הנוגעים להלכה ולמנהג ובאיורים להגדה מימי הביניים ועד היום.

פולמוסים הלכתיים ודתיים במאה העשרים
ד"ר ענת נבות
הדיונים ההלכתיים והדתיים בשאלות הנוגעות ליחסי דת ומדינה, למעמד האישה, ליחס ליהודי החילוני וכן ליחסה של המסורת היהודית למדע בכלל ולביקורת המקרא בפרט החלו אמנם כבר בתקופת ההשכלה, אך הועצמו וקיבלו אופי שונה במאה העשרים. לכך תרמו בעיקר עלייתה של התנועה הציונית, התפתחותה של  הקהילה היהודית בארה"ב ולאחר מכן גם השואה והקמת מדינת ישראל. הקורס יבחן כמה מהפולמוסים הללו - הן מתוך שו"ת של רבנים אורתודוקסיים (חרדים, מודרניים ולאומיים), והן מתוך שו"ת ומאמרים של רבנים ומנהיגים לא-אורתודוקסיים.

סוגיות בחינוך בספרות חז"ל בהשוואה לחוק הישראלי
פרופ' שמואל גליק
הקורס יעסוק בהתפתחותם של חוקים ותקנות בחינוך, חובות ההורים והקהילה וחובות וזכויות הילד, על פי ספרות חז"ל והספרות הרבנית לדורותיה, בהשוואה לחוקי החינוך ופסקי הדין של בתי המשפט במדינת ישראל. במהלך הלימודים ננתח טקסטים העוסקים בסוגיות הנ"ל, נעסוק בספרות התלמודית והרבנית לדורותיה ונעיין בפסקי דין של בתי המשפט בארץ.


תנאי קבלה

יתקבלו רק בעלי תואר ראשון, אם ציון הממוצע לתואר הוא 80 ומעלה. תינתן עדיפות לבעלי תואר ראשון במדעי היהדות. תלמידים החסרים רקע במדעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה.


משך הלימודים

שנתיים

תעודה / הסמכה

M.A במדעי היהדות - התמחות תלמוד והלכה

callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.