מבנה הלימודים | | מנחה חן מימון MA תואר שני בדרמה תרפיה, מטפלת אישית וקבוצתית. מלמדת במכללת תילתן פסיכולוגיה, פסיכופתולוגיה, במסלול לפסיכותרפיה ותיאטרון טיפולי, דרמה תרפיה וגישות הוליסטיות בטיפול במסלול לפסיכודרמה , מנחה סדנאות וקבוצות פסיכודרמה, פלייבק ומעגלים דינאמיים משנת 2011 קורס תיאטרון טיפולי: מתמקד בגישת תיאטרון פלייבק (תיאטרון אימפרוביזציה המורכב מסיפורי חיים) ובמרחב הטיפולי הנפרש בין גישה זו לבין פסיכודרמה.
הקורס מלמד ומדגים כיצד, דרך עבודה עם דרמה, נוצרת האפשרות להרחבת אופני ההסתכלות של הפרט על חוויות משמעותיות בחייו, באמצעות המרחב הדרמטי, כוחה של הבמה וכוחה של הקבוצה (כמכלול וכיחידים). ההשפעה ההדדית הקיימת בין המרחב הדרמטי למרחב המציאותי, מאפשרת הזדמנות לריפוי וטרנספורמציה, והן הזדמנות לבחירה באופן פעולה והתנהלות שיוביל ליותר אושר ובריאות. הקורס יתקיים במתכונת אינטגרטיבית המשלבת למידה תיאורטית והתנסות חווייתית אישית וקבוצתית. מטרת הקורס : • חשיפה לעולם התיאטרון והתרפיה בדרמה, רכישת כלים בבימוי של סצנות דרמטיות. • לימוד טכניקות של אימפרוביזציה ומשחק דרמטי. • הקניית מושגי יסוד וכלים פרקטיים בתיאטרון ה"פלייבק" • הקניית מיומנות בשימוש בתיאטרון "פלייבק" כטכניקה טיפולית, המשלבת אלמנטים מפסיכודרמה במהלך סצנות תיאטרליות, וכן התערבויות טיפוליות בנרטיב העלילתי לצורך עיבוד וטרנספורמציה של תכנים רגשיים. נושאי הלימוד בקורס תיאטרון טיפולי: • תיאטרון פלייבק - כלים וטכניקות "החזרה" שונות של קונפליקטים וסיפורים. • התערבויות טיפוליות בסצנה ופעולה דרמטית. • הרחקה ומרחק אסתטי. • עיקרון המפגש הבימתי (The Encounter) - תפקידי השחקן, המנחה, המטפל, הבימאי, המספר והקהל בתיאטרון ה"פלייבק" . • "הקשבה דרמטית" לסיפור ואופני עיבודו להתרחשות תיאטרונית. • הקשבה טיפולית לסיפור - זיקוק תמה מרכזית והעלאת אפשרויות לתיקון, בימוי מחדש של הנרטיב באופן מרפא. • כלים וטכניקות של אימפרוביזציה ומשחק דרמטי. *למסיימים תוענק תעודת השתתפות בקורס תיאטרון טיפולי וטכניקות טיפול בדרמה תרפיה. *ניתן להמשיך למסלול דו שנתי: הנחיית קבוצות בשילוב אמנויות וגישות הוליסטיות והתמחות בפסיכודרמה. מנהל המגמה שי משיח – MA פסיכולוגיה, מנחה קבוצות בכיר, מטפל בפסיכודרמה בשילוב גישות הוליסטיות, מדריך קבוצות באשרם במדבר, מוסמך במעגלי רפואה אינדיאנים, ניסיון בעבודה עם קבוצות טיפוליות, ארגונים, חולי סרטן, פגועי נפש, אסירים, נוער בסיכון ועוד. קורס טכניקות טיפול בדרמה תרפיה: הדרמה תרפיה היא שפה, באמצעותה ניתן לתקשר עם קולות ורבדים עמוקים בנפש, תוך שימוש במרחב הדרמטי סימבולי ובאלמנטים השלכתיים.
הקורס יעסוק באופן בו משתמשים בשפת הדרמה תרפיה על מנת ליצור דיאלוג הרמוני בין קולות וכוחות הנפש השונים בשילוב גישות הוליסטיות בטיפול המתייחסות לאדם כאל שלם המורכב מאלמנטים הפועלים יחד, ובאופן בו מאפשרים לאלמנטים אלו ליצור דיאלוג הרמוני ומאוזן.
כמו כן בקורס נתוודע למושגי יסוד וטכניקות אבחון מעולם הדרמה תרפיה, על מנת להתאים את השיטה הטיפולית הרלוונטית למטופל - ליצור קשר באופן שיהלום את חווית המפגש של המטופל עם העולם ויאפשר פתח שדרכו אפשר לברוא מרחב לעבודה רגשית. חקירה של שאלות כמו "מי אני ?" הנוגעות במרחב הנפרש בין הוויה ב כאן ועכשיו לבין ה"אני" המוכר (מערכת האישיות). מטרת הקורס : • פיתוח שפה המאפשרת ראייה כוללת של הטיפול כאינטגרציה בין גוף, נפש ורוח. • לימוד טכניקות מדיטציה והתבוננות. • פיתוח מודעות והיכולת להיות נוכח ב כאן ועכשיו, המאפשרת אינטגרציה בין מרחב דרמטי סימבולי לבין מרחב מציאותי, דרך גילומם בגוף. • הקניית מושגים מרכזיים וגישות בדרמה תרפיה. • הקניית מיומנויות אבחון באמצעות כלים של תרפיה בהבעה ויצירה. • לימוד תיאורטי של שיטות טיפול ואבחון בדרמה תרפיה וכן שיטות טיפול המשלבות תורות מסורתיות, במקביל לעבודת מודעות והתפתחות אישית וכחלק מקבוצה. • הלמידה תשלב התנסות חווייתית הכוללת עבודה בדרמה, הבעה ויצירה, וכן מדיטציות אקטיביות, מדיטציות שקטות ודמיון מודרך. נושאי הלימוד בקורס טכניקות טיפול בדרמה תרפיה : • מדיטציה בראי תורות מסורתיות • השילוב של מדיטציה כחלק מריטואל דרמטי • מודל התפתחות קבוצה - מודל חמשת השלבים האינטגרטיבי של רנה אמונה. • מודל מנדלת העצמי אותו פיתחה ד"ר סו ג'נינגס - חקירה של חלקים המרכיבים את העצמי באמצעות מנדלה (ארכיטיפ ייצוגי של העצמי שמקורו בתורות מסורתיות), התבוננות במערך הכוחות בין חלקים אלו, על מנת ליצור דיאלוג בריא ואיזון. • מודל EPR אותו פיתחה ד"ר סו ג'נינגס - התנועה על הציר בין משחק השלכתי לעבודה דרמטית המקבלת ביטוי ועיגון דרך הגוף • מודל ששת המפתחות אותו פיתחה ד"ר סוזנה פדריק - אופני אבחון הפעולה במרחב הדרמטי. • סיפור בשישה חלקים - טכניקת אבחון אותה פיתח פרופסור מולי להד - מה הסיפור אותו מספר המטופל על החיים ועל מקומו ומטרתו במארג? עבודה עם סיפור, גיבור, כוחות, מטרה ומכשול. • מודל BASIC PH - מודל המתאר שישה משאבי התמודדות של האדם בחייו, אותו פיתח פרופסור מולי להד - טכניקת אבחון לשפה באמצעותה המטופל פוגש את העולם. • תרפיה באמצעות דמיון מודרך • תיאוריית התפקיד אותה פיתח ד"ר רוברט לנדי - המתייחסת אל האישיות כמערכת אינטראקטיבית של תפקידים והתנסות בטכניקות אבחון וטיפול באמצעות התיאוריה. • שימוש ביכולת התבוננות ונוכחות לטובת תמיכה ביכולת המטופל לקלוט ולהפנים את חווייתו.
|