logo
הלימודים מתקיימים בעכו
עכו

מפת הגעה

קמפוס ראשי
דרך המכללה, עכו, 24121
המשך...
מוסד זה אינו פעיל כרגע באתרנו, על מנת לקבל פרטים אודות הקורסים המוצעים על ידו, יש לפנות אליו ישירות.

על מנת לקבל מידע אודות מסלולי לימוד נוספים הנך מוזמן ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6958791

strip

תחום ילדים ונוער בסיכון - הכשרת מנחי קבוצות ילדים ונוער בסיכון



מבנה הלימודים

מנחה התוכנית: דר' מייק טפליץ 
פסיכולוג חינוכי, מנהל השרות הפסיכולוגי בגליל העליון; יו"ר העמותה הישראלית לטיפול קבוצתי; חבר באפק - לימודי ארגון, פרט, קבוצה; מטפל קבוצתי, מדריך לטיפול קבוצתי וחוקר תהליכים קבוצתיים.
 
אודות התחום:
בשנים האחרונות קיימת בישראל עלייה בתופעת האלימות ,העבריינות והקורבנות בקרב ילדים ובני נוער. לאור מציאות זו ,קיים צורך בהכשרה, העמקה והרחבת ארגז הכלים של עובדים העוסקים במענה מקצועי ונכון לאוכלוסיות אלה.אחד מכלי העבודה המרכזיים הנם העבודה הקבוצתית,אשר מניעה תהליכי שינוי והתפתחות בעבודה עם אוכלוסייה ייחודית זו .
התוכנית מכוונת ליישום עקרונות העבודה הקבוצתית בקבוצות ילדים ונוער בסיכון .
 
קהל היעד :
התוכנית מיועדת לעובדים עם ילדים ונוער בסיכון מתחומי החינוך ,הטיפול ,האבחון והרווחה המעוניינים להרחיב ולהעמיק את הידע והפרקטיקה בעולם העבודה הקבוצתית.
התוכנית מכוונת להרחבת ארגז הכלים למדריכי נוער, עובדי רווחה,עובדי קידום נוער,עובדי תוכניות מניעה ושטח,מורים ויועצים חינוכיים .
 
מתכונת :
תוכנית הכשרה חד שנתית . בימי ד' פעם בשבוע 4 שעות אקדמיות (16:30-20:00) .
 
מבנה ועולם התוכן:

 התוכנית משלבת תיאוריות ומודלים בעבודה קבוצתית, תוך יישומן בסימולציות מונחות,דיון ,  
בתיאורי מקרה מניסיונם היום יומי של משתתפי הקבוצה, וכן קבוצה טיפולית דידקטית בה ייקחו חלק המשתתפים.
 
מטרת התוכנית:
1. הרחבת הידע התיאורטי בעבודה קבוצתית.
2. הרחבת ההתנסויות והחוויות הגלומות בקבוצה.
3. הגברת המודעות לכוח של הכלי הקבוצתי.
4. העמקת הידע בהנחיה, הבנה והשימוש בקבוצה.
 
רציונל התוכנית:
התוכנית מיועדת להעמקת ההבנה של  התהליכים הקבוצתיים, היכולת להשפיע על הקבוצה, היכולת של הפרטים להתפתח ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם ובקבוצה, הינם בעלי חשיבות גדולה לכל מי שעובד בשדה הטיפולי והחינוכי.
הקבוצה היא במובנים רבים מראה של החיים במציאות, היא המיקרוקוסמוס של הקהילה והחברה. התהליכים, ההבנות, דרכי ההתקשרות והדיאלוג שנוצר בקבוצה הם בסיס להבנת אותם פרמטרים בחיי היום יום של הפרט והחברה בו הוא חי.
הרחבת והעמקת הידע של אנשי חינוך וטיפול העובדים בשדה בתחום העבודה הקבוצתית הן בעלות משמעות עצומה, על מנת שיוכלו להשתמש במשאב הקבוצה ולנצלו על מנת לקדם את אלו שבאחריותם. התפיסה המנחה את תכנון ההתערבות הקבוצתית היא ניצול הכוח העצום הטמון בקבוצה ורתימתו להשגת מטרות הפרט, הקבוצה, הקהילה והחברה. בתכנון העבודה יש לקחת בחשבון את הקבוצות הטבעיות, את מערך היחסים בין תת הקבוצות, את המבנים הארגוניים הפועלים בחיי היומיום ואת המרחבים השונים הקיימים בחיי המשתתפים ובתוכם ועימם להבנות את ההתערבויות הקבוצתיות.
הרציונאל לשילוב זה נעוץ באמונה שעובד המתעתד להיות מנחה קבוצה, מוביל וביחד איתה לממש את הפוטנציאל הגלום בה ובחבריה, חייב לחוות ולהבין את התהליכים הקבוצתיים המתרחשים בתפקידים השונים של האדם בקבוצה.
"הגורם להתארגנותם של אנשים בקבוצה הינו אמונתם ותקוותם כי הקבוצה תוכל לספק אמצעים למימוש צרכיהם המסוימים. אמונה ותקווה אלה מעוגנים ב'מטרת הקבוצה', ומטרה זו היא אשר אני רואה כעיקרון הארגון בכל קבוצה. ללא מטרה אין לקבוצה כל משמעות או רלוונטיות, וזאת התנסות עקרה, בדרך כלל חסרת ארגון וסדר. מטרה מעסיקה אנשים ברמה של רצון בתכנון יעדים ודרכי פעולה, ארגון, קבלת החלטות ויישומן. מטרה יוצרת גבולות, מסגרת, אמת מידה, ומספקת למעשה את התנאים והנסיבות שבמסגרתם יכולים העקרונות של הקבוצה לפעול.
הרעיון של החזון משמש כדי להמחיש באופן עמוק יותר את המטרה הקבוצתית. חזון מצביע על הפוטנציאל הטבוע בפעולה שיתופית, ומציין מה אנו עשויים להיות אם נבחר בהתאם. חזון מקיים את הקבוצה במהלך תקופות אפלות וסוערות בחייה, בהן חבריה יכולים על נקלה להיקלע לייאוש וחוסר ישע. חזון מספק את הערכים והאמונות שעל פיהם בוחרים חברי הקבוצה לחיות ולעבוד יחדיו. החזון של אפשרות המצוין בקבוצה מסוימת חייב כמובן להתגלם בהתנסות הקבוצתית היומיומית, אחרת יוותר ברמה מופשטת ובלתי נתפסת"
(ג'רלאט פ. בנסון - יצירתיות בעבודה עם קבוצות, 1987)
 
בין נושאי הלימוד בקורס:
• הכירות עם מאפייני הקבוצה בפרספקטיבה חברתית ודינאמית.
• למידת תאוריות בהתפתחות הקבוצה .
• זיהוי תופעות ותהליכים בתוך קבוצה.
• תפקידים פסיכולוגיים בקבוצה,תפקידים מקדמים, משמרים ,פוגעים ובולמים.
• המנחה- דמותו ואישיותו ,סגנונות הנחייה,הנחייה העברה נגדית., הנחייה בקו
ברמה הפראקטית יחשפו הלומדים למודלים נבחרים בהפעלת קבוצות כגון:
• התפיסה הפרדוקסאלית של דינאמיקה קבוצתית.
• מודל הקונפליקט המוקדי
• מודל הקבוצה כשלם.
• בנוסף ילמדו כלים לתכנון ונחיית קבוצות כגון :
• מיומנויות דיון והנחייה.
• טכניקות תקשורת.
• פיתוח מנהיגות והשפעה.
 
פרטים כלליים:
1. יתכנו שינויים בתוכנית הלימודים


משך הלימודים

 130 שעות הוראה אקדמיות

callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.