מירב - ביה"ס לרפואה משלימה

 

מירב מבית האוניברסיטה הפתוחה - הביטחון שלך עם גב אקדמי רחב.

logo
הלימודים מתקיימים ברעננה, תל אביב, באר שבע ומודיעין
רעננה

מפת הגעה

סניף רעננה
רבוצקי 108, רעננה
המשך...
מוסד זה אינו פעיל כרגע באתרנו, על מנת לקבל פרטים אודות הקורסים המוצעים על ידו, יש לפנות אליו ישירות.

על מנת לקבל מידע אודות מסלולי לימוד נוספים הנך מוזמן ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6958791

strip

מסלול גינון טיפולי



מבנה הלימודים

רקע – מה הוא גינון טיפולי?
גינון טיפולי הוא גישה של טיפול תמיכתי, באמצעות הגינה ומרכיביה, לשם שיפור מצבם של אנשים המטופלים במישור הרגשי, הקוגניטיבי, המוטורי והחברתי. הטיפול מתבצע מתוך גישה הוליסטית, הנותנת את הדעת על כל הרבדים והצרכים של המטופל.

גישת הגינון הטיפולי מבוססת על תיאוריות ועל מחקרים, והדיווחים והעדויות מהשטח מחזקים את התיאורית והמחקרים, ונותנים להם תוקף.

על פי גישה זו, הגינה נתפסת כמיקרו-קוסמוס של סביבת החיים, ובאים בה לידי ביטוי כל מאפייני ההתנהגות של היחיד והקבוצה. תגובות המטופל בגינה מאפשרות למטפל לזהות את אזורי הקושי ואת נקודות החוזק של המטופל, ובהמשך – להכין תוכנית להתערבות טיפולית מתקנת מותאמת. בנוסף, נמצא כי לעצם השהייה הפסיבית בסביבה ירוקה יש השפעות תרפויטיות מרגיעות ומאזנות.

הגינון הטיפולי מושתת על הקשר המשולש – מטופל, גינה ומטפל – ועל הדיאלוגים שביניהם. הכלים הטיפוליים המשמשים בו הם מתחומי הפסיכולוגיה, הפסיכותרפיה, השיקום, הריפוי בעיסוק, החינוך המיוחד ועוד.

פרופ' בנג'מין ראש (Benjamin Rush), מטפל במוסד פסיכיאטרי בפילדלפיה, נחשב לפסיכיאטר הראשון שפתח את הדלתות לגישת הגינון הטיפולי. כבר במאה ה-18 הנהיג עבור מטופליו, חולי נפש שהיו מאושפזים במוסדות שונים, עבודה בגינה כחלק מתוכנית הטיפול והשיקום. ב-1798 התפרסמו הצלחותיו בתחום זה בארצות הברית ובאירופה, והתקבלו בהערכה בקרב עמיתיו.
גישתו של ראש זכתה להערכה גם שנים רבות לאחר מכן. בשנת 1936 נוסד ארגון המרפאים בעיסוק באנגליה, והוא הכיר רשמית בשימוש בגינון ובחקלאות כטיפול ספציפי לבעלי מוגבלויות נפשיות וגופניות. צעד חשוב נוסף התרחש בשנת 1942 – אז נפתח, לראשונה במסגרת אקדמית, קורס בחקלאות במסגרת לימודים לתואר ראשון בריפוי בעיסוק.

תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים נפרסת על פני שנתיים, והיא כוללת תיאוריה, פרקטיקה, והתנסות חווייתית. התוכנית מעניקה כלים טיפוליים, ובמסגרתה יוכשרו הלומדים לעבודה עם קשת רחבה של אוכלוסיות מטופלות.
בשנה השנייה, במקביל ללימודים, תתקיים תוכנית התמחות מעשית בליווי הדרכה אישית.

בין נושאי הלימוד
• רכישת יֶדע תיאורטי ומעשי בתחום הבוטניקה, האקולוגיה והגינון.
• היכרות עם תיאוריות של מבנה הנפש, הכרת שלבי ההתפתחות הנפשית לאורך מעגל החיים, הכרת מצבים של התפתחות לא תקינה, וגישות טיפוליות.
• היכרות עם הגישות המרכזיות לטיפול פסיכולוגי, מפרויד ועד לגישות מתקדמות; כללי אתיקה מקצועית ויישום הגישות בגינה הטיפולית.
• רכישת כל הידע התיאורטי והכלים המעשיים לשם תכנון, הקמה, ותפעול של גינה טיפולית.
• הקניית כל הידע והכלים לשימוש בגינה כמרחב לאבחון ולטיפול פרטני, קבוצתי ומשפחתי.
• רכישת מיומנות לעבודה עם אוכלוסיות לא ניידות, עקרונות נגישות ועבודה עם צמחים וחומרי טבע עם מטופלים סביב השולחן.
• התנסות אישית בעבודה בקבוצות, הקניית הידע, היתרונות והטכניקות של עבודה בקבוצות.
• היכרות עם המאפיינים של מיגוון אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ודרך הפעלתן בגינה הטיפולית.
• מפגש בלתי-אמצעי עם אוכלוסיות המטופלות במוסדות טיפוליים.
• סיורים במשתלות.

קהל היעד
הקורס מיועד לעובדי הוראה וחינוך, לעוסקים במקצועות טיפוליים ושיקומיים, למורים ולמדריכים מתחום הביולוגיה, האקולוגיה והטבע, לבעלי הכשרה בתחום החקלאות, הגינון, מדעי הטבע ומדעי ההתנהגות, למדריכים חברתיים ועובדי קהילה, ולבוגרי תוכניות גינון טיפולי בקורסים קצרים.
אחרים, בעלי גישה לעבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, יתקבלו בכפוף לריאיון אישי ולהימצאות מקום פנוי.

מנחה התוכנית
עמוס הרץ – אגרונום ומטפל בגינון.

מספר קורס:
84184




תנאי קבלה

ריאיון אישי.

משך הלימודים

תוכנית הלימודים, בהיקף של 750 שעות (מהן 188 שעות התמחות מעשית), מותאמת לתוכנית הליבה שקבעה הוועדה האקדמית של עמותת "אדם צומח", שהיא הארגון המקצועי של המטפלים בגינון בישראל.

תעודה / הסמכה

• תלמידי התוכנית אשר ישלימו את כל חובותיהם יהיו זכאים לתעודת גמר מטעם "מירב" – בית הספר לרפואה משלימה מבית לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.
• מסיימי התוכנית יהיו זכאים לקבלת תעודת הסמכה "מטפל בגינון" (ההסמכה הגבוהה) מטעם "אדם צומח".

התמחות



callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.