מכללת bpm

 

מכללת bpm – המכללה של תעשיית המוסיקה

logo
הלימודים מתקיימים בתל אביב
תל אביב

מפת הגעה

קניון קסטרא
קניון קסטרא, חיפה
המשך...
סניף תל אביב
בן אביגדור 3, תל אביב
המשך...
מוסד זה אינו פעיל כרגע באתרנו, על מנת לקבל פרטים אודות הקורסים המוצעים על ידו, יש לפנות אליו ישירות.

על מנת לקבל מידע אודות מסלולי לימוד נוספים הנך מוזמן ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6958791

strip

BSP- BACHELOR OF SOUND AND PRODUCTION



מבנה הלימודים

BSP- BACHELOR OF SOUND AND PRODUCTION
המסלול הדו-שנתי ליצירה והפקה מוסיקלית
יצירה בסגנון שלך!

תאריך פתיחת הקורס: 17/10/2010
המסלול נבנה מתוך מחשבה מעשית על שילובך בתעשיית המוסיקה ומותאם לסגנונות: רוק, פופ, היפ-הופ, בלוז, Fאנק, מטאל ואלקטרוני.
תוכנית הלימודים הדו שנתית נבנתה מתוך מחשבה מעשית על עתידכם כמוסיקאים, יוצרים ומפיקים בתעשיית המוסיקה העולמית. אנו נספק לכם את הכלים והציוד המקצועי ברמה הגבוהה ביותר יחד עם המורים המנוסים ביותר בתחומם – הכול על מנת שתוכלו ליהנות ממרחב למידה ויצירה אידיאלי. החלטנו לשים דגש על כל נושא הפרקטיקה, לכן תידרשו לבלות מעל 500 שעות עבודה במעבדת המחשבים ובאולפן ההקלטות, לעמוד במבחני מעבר קפדניים וכל זאת בכדי לצבור ניסיון מעשי שישרת אתכם במהלך עבודתכם. כמו כן, תזכו לבנות לעצמכם תיק עבודות איכותי ,המורכב משלל המקצועות אותם למדתם במהלך המסלול.

בתום המסלול,  תוכלו להשתלב כמעט בכל תחום בתעשיית המוסיקה החל מאולפני הקלטות וכלה בעיצוב פסי קול לתעשיית הסרטים. בנוסף, מכללת bpm תומכת בבוגריה ומסייעת לכם במציאת תעסוקה באמצעות מחלקת bpmJOBS.


אורך המסלול – 2 שנות לימוד אקדמיות, סה"כ 1,150 שעות לימוד, ובנוסף לפחות 500 שעות תרגול מעשי. הלימודים מתפרשים על  3 ימי לימוד מלאים בשבוע , משעות הבוקר, כ 7 שעות לימוד בכל יום.
סטודנט שיסיים בהצלחה את שתי שנות הלימוד, יעמוד בדרישות המכללה ויגיש את פרויקט הגמר יהיה זכאי לקבלת תעודת בוגר מסלול ה BSP היוקרתי ותעודה רשמית מחברת STEINBERG העולמית .

ניתן לשלם על מסלול זה באמצעות פיקדון חיילים משוחררים,
פרטים נוספים אצל יועצי הלימודים
   
מה לומדים

1. שנה א´ - העקרונות הבסיסיים
זו השנה בה תלמדו את היסודות החשובים בהפקה ויצירת מוסיקה. החל מתיאוריה מוסיקלית והיסטוריה של המוסיקה, פיתוח מיומנויות נגינה במקלדת , תורת הצליל, מבוא לסאונד וטכנאות אולפן, אקוסטיקה, מחשבים, סינתזה ותוכנות עריכה והפקה.
סטודנט שיעמוד בהצלחה בתנאי המעבר של המסלול הכוללים :פרויקטים, מבחנים בחנים וכד´ , יהיה זכאי לעבור לשנה ב´ .
2. שנה ב´ - התמחות מקצועית
שנה ב´ ,מתמקדת במקצועות חובה למפיק המוסיקאלי ,המבוססים על היסודות של שנה א´ כגון:
הקלטות אולפן, PROTOOLS, עיבוד, תזמור ותעשיית המוסיקה  וקורסי התמחות  כגון:
 כתיבה והלחנת שירים,  מוסיקה לסרטים , POST PRODUCTION, הפקה  ו-מיקס ומאסטרינג.
למי מתאים המסלול ?
מסלול זה מיועד אך ורק למעוניינים בקריירה מקצועית בתעשיית המוסיקה ומוכנים להשקיע את מירב זמנם בלמידה וביישומה הלכה למעשה.
ההשתתפות מגיל 18 בלבד (אישורים חריגים יינתנו ע"י הועדה הפדגוגית)

הציוד הדרוש
• מקלדת שליטה /אורגנית
• קיובייס בגרסא 5  ומעלה
• אוזניות עם מחבר PL גדול
• מחברת תווים
• PRO-TOOLS LE (שנה ב´ )
בנוסף מומלץ : חוברת "סולפאז´ דה סולפאז´ " 1a


מבנה הלימודים – bsp שנה א´ + שנה ב ´

שנה א´ (עקרונות בסיסיים)
בשנה א´ לומד הסטודנט  מקצועות בסיסיים חשובים להפקה וליצירת מוסיקה. החל מתיאוריה מוסיקאלית, תורת הצליל, מבוא לסאונד וטכנאות אולפן, מחשבים, אלקטרוניקה, חשמל, הכרת כלי העבודה באולפן הדיגיטאלי ופיתוח מיומנויות בנגינה.

סמסטר א´ סמסטר ב´
שם הקורס שעות שבועיות תחום  שם הקורס שעות שבועיות תחום
מוסיקה פופולרית במאה ה-20 2 מוסיקה סדנת מקלדת  1 מוסיקה
פיתוח שמיעה א´ 2 מוסיקה פיתוח שמיעה ב´ 2 מוסיקה
תיאוריה מוסיקאלית 4 מוסיקה הרמוניה 1 מוסיקה
מבוא לסאונד וטכנאות אולפן
 4 סאונד תולדות המוסיקה המערבית  2 מוסיקה- מבואות היסטוריים
5Cubase  4 תוכנה סינתזה 2 מוסיקה אלק´
 הקלטה ועריכה 4 סאונד
 מוסיקה בסביבת קיובייס  2 מוסיקה+תוכנה
 סדנת קצב  2 מוסיקה
 קונטרפונקט  1 מוסיקה

שנה ב´ (התמחות מקצועית)
לאחר שסיימתם את שנה א´ בהצלחה, תהיו זכאים לבחור קורסי התמחות, בהם תרצו להתמקצע.

סמסטר ג´ סמסטר ד´
שם הקורס ש"ש תחום  שם הקורס ש"ש תחום
תורת הכלים 2 מוסיקה POST PRODUCTION  2 קולנוע / סאונד
הרמוניה מתקדמת
(קומפוזיציה) 1 מוסיקה MIX & MASTERING  3 סאונד
מוסיקת עולם 2 מוסיקה עיבוד/תזמור 2 מוסיקה
פיתוח שמיעה ג´ 1 מוסיקה Singer
Songwriter 1 מוסיקה
PROTOOLS
והקלטות ** 2.5 תוכנה
וסאונד תעשיית המוסיקה
 2 כללי
פיתוח שמיעה ד´ 1 מוסיקה
Ableton live** 2 תוכנה קומפוזיציה  2 מוסיקה
תיווי ממחושב 1 מוסיקה הפקה אלקטרונית ** 3 מוסיקה אלק´
סאונד והקלטות 4 סאונד PA ** 3 סאונד
הפקה 4 סאונד/ הפקה   

• קורסים המסומנים ב- ** - הינם קורסי בחירה
• המכללה רשאית לשנות את היקף השעות וקורסי ההתמחות.


מבנה הלימודים – bsp שנה א + ב´

סמסטר א´  
שם הקורס ש"ש תחום
מוסיקה פופולארית במאה ה-20
סקירת סגנונות פופולאריים של יוצרים חשובים במאה ה-20, החל מהבלוז עד למוסיקת רוק; מהמוסיקה של אלביס פרסלי והחיפושיות ועד למוסיקה אלקטרונית מודרנית, כגון: ביורק, אפקס-טיין וסקוייר פושר. השפעת חייהם האישיים של היוצרים על יצירותיהם, טקסטים ומסרים חוץ מוסיקליים, השפעותיהם של אירועים פוליטיים ותהליכים חברתיים,  ומוסיקה תחת השפעת סמים.
נערוך היכרות עם יצירות בולטות וניתוחן במונחים, כמו: שפה הרמונית, שפה מלודית, צורות אופייניות, מוסיקה וטכנולוגיה. 

 

 

מוסיקה
פיתוח שמיעה
היכולת לשמוע ולהבחין בפרטים מוסיקאליים על מנת לשחזר וליצור מחדש היא נחלתו של המוסיקאי. קורס זה עוסק במיומנות האוזן. בקורס יפותחו מיומנויות בסיסיות בפיתוח שמיעה טונאלית, יכולת כתיבה וזיהוי של מקצבים שונים, וכן סולפג´- אימונים מדורגים ללימוד הזמרה על פי תווי נגינה. 


 

מוסיקה
תיאוריה מוסיקאלית
מטרת הקורס-  הקניית יסודות בתיאוריה מוסיקאלית, שהם הבסיס ללימודי המוסיקה על כל ענפיה. נושאים מרכזיים:  קריאת  תווים, כתיבת תווים, הכרת מרווחים מוסיקאליים, סולמות, אקורדים, מקצבים, משקלים, ומבנים מוסיקאלים. 



מוסיקה
סאונד- יסודות באולפן ההקלטות
להתפתחות הטכנולוגית חלק לא מבוטל בשינויים שחלו במוסיקה לאורך כל הדורות. בעידן החדש מקבלת עובדה זו משנה תוקף. המוסיקאי המודרני מבצע תפקידים רבים ושונים במהלך ההפקה המוסיקאלית. הוא יכול להיות המלחין, המעבד, המקליט המפיק וטכנאי המאסטרינג גם יחד.
מטרת הקורס- הקניית כלים עיוניים ומעשיים בעבודת אולפן לצורך הקלטה, עריכה ומיקס. הקורס יעסוק בהכרת כליי העבודה הנפוצים באולפן; הכרת הטכנולוגיה ואופן ביצוע העבודה האולפנית; הקניית כלים לתכנון סביבת אולפן מודרנית. בין הנושאים הנלמדים: יסודות הצליל, פסיכו אקוסטיקה, אקוסטיקה, התקנים אנלוגיים, חיווטים, אלקטרוניקה, מערכות דיגיטאליות, מכשור האולפן, מיקרופונים, עיבוד אות, עריכה דיגיטאלית, ומיקס. 

סאונד

 

תוכנה ועריכה בקיובייס 5
תוכנת העריכה הדיגיטאלית הכרחית בעולם המוסיקה המודרנית. תוכנת העריכה יכולה לשמש ככלי לרישום פרטיטורה, לקומפוזיציה, לעיבוד מוסיקאלי, להקלטה, לעריכה, למיקס ולמאסטרינג.למעשה, תוכנת העריכה יכולה לקחת חלק בכל שלב של יצירת מוסיקה.
מטרות הקורס-  הקניית מיומנויות בתוכנת ה-Cubase 5  , הטמעת עקרונות מוסיקליים לצד שיקולים טכניים בזמן העבודה, ומתן דגש להבדלים בין חומרה ותוכנה באולפן.
בין נושאי הקורס: התקנת תוכנה והגדרות מערכת, ממשק תוכנת העריכה, מערך המידי של התוכנה, שליטה מרחוק, הקלטה ועריכת אודיו, טכניקות עבודה מתקדמות.

 

 

תוכנה

סמסטר ב´  
שם הקורס ש"ש תחום
סדנת קצב
קורס זה עוסק בהכרת מקצבים שונים בסגנונות מוסיקלים שונים, תכנות לופים במחשב, בניית גרוב, הכתבות של מקצבים שונים וניתוחם. במהלך הקורס יבדקו מקצבים שונים של אמנים מתקופות שונות. 



מוסיקה
סדנת מקלדת
המקלדת היא כלי עזר החשוב היותר להלחנה, עיבוד, ליווי וביצוע.
הקורס יקנה  מיומנויות בסיסיות בקריאת תווים, יכולת נגינה של חומרים מוסיקאלים על הפסנתר (או מקלדת חשמלית), יכולת אלתור או חיפוש אחר מצלול. כן יקנה הקורס כלים לעיבוד מוסיקאלי דרך המקלדת.
בין הנושאים: טקסטורות ליווי, נגינה של שירים וליווי במוסיקה פופולארית, העברת עיבוד מוסיקאלי אל פרוייקט ממוחשב ותיזמורו, ליווי זמרים בנגינה,voicing ,spacing . 

1. מוסיקה
פיתוח שמיעה 
2 מוסיקה
הרמוניה
הרמוניה טונאלית פונקציונאלית היא אוסף של חוקי הרמוניה שהתגבשו  בערך בראשית תקופת הבארוק באירופה. היום אנו קוראים לה הרמוניה מסורתית. הרמוניה זו מתבססת על הסולם המאז´ורי והמינורי לסוגיו.  קורס זה הוא המשכו של "תיאוריה מוסיקאלית", ויעסוק במהלכים ראשונים בהרמון: טוניקה, דומיננטה, וסוב-דומיננטה ודרכי הולכת הקולות ביניהם. 

1 .מוסיקה
 קונטרפונקט (מלודיה)
מלודיה היא אלמנט מוביל כמעט בכל סגנון מוסיקאלי. הקורס עוסק בחקר המלודיה ובהתנסות בכתיבת קו מלודי בודד ובכתיבת שני קווים מלודיים מקבילים לפי חוקי הקונטרפונקט. 

1. מוסיקה
תולדות המוסיקה המערבית
סקירה של ספרות המוסיקה מתקופת ימי הביניים ועד למאה ה-20. המאפיינים המוסיקאליים המשמעותיים לכל תקופה, צורות מוסיקליות אופייניות ומלחינים מרכזיים שפעלו בה.
בין התקופות: מוסיקה בימי הביניים, מוסיקה בתקופת הרנסאנס, מוסיקה בתקופת הבארוק, מוסיקה קלאסית, מוסיקה רומאנטית. 


2. מוסיקה – מבואות הסטוריים
הקלטה ועריכה
הבסיס של הוצאת הדיסק. קורס נרחב זה בא ללמד את הסטודנטים את אומנות ההקלטה והעריכה בסביבת האולפן הדיגיטלי         (DAW) בקורס ילמדו הנושאים הללו לפרטי פרטים הכוללים טכניקות שונות ומגוונות בהקלטה ועריכה. מהכנת פרוייקט להקלטה, נקיונות ועריכות  מסודרות.
 4 סאונד
מוסיקה בסביבת מחשב
תכנון נכון של דרך עבודה על תוכנת הקיובייס. כתיבת תפקידי תופים בתוכנה, כתיבת תפקיד בס, כתיבת פדים, שימושים מוסיקלים של כלים שונים בתוכנה.
להעביר ידע תיאורטי מוסיקלי תוך שימוש פרקטי בתוכנה. יישום הלכה למעשה של רעיונות מוסיקליים על ידי שימוש בקיובייס 5. 2 תוכנה / מוסיקה
סינתזה
הלימודים בקורס נועדו לספק ליוצר אמצעים להפקת צליל אישי ייחודי משלו. בקורס זה נעמיק בנושאים חשובים ברמות גבוהות של עיצוב צליל ע"י שינויים במעטפות, פילטרים , אוסילטורים וכו.. במהלך הלימודים נפתח צלילים חדשים בעזרת טכניקות שונות ונסקור הפקות צליל נבחרות.   סינתזה

סמסטר ג´  
שם הקורס ש"ש תחום
תורת הכלים
היכרות עם כליי התזמורת והן  עם כליי הנגינה במוסיקה פופולארית. חלוקת כליי הנגינה לקבוצות, אופן ישיבתם בתזמורות השונות, אופן הפקת הצליל, מנעדים, דינאמיקה, מעטפת, סימני תיווי מיוחד, טרנספוזיציות, שילוב כלים מסורתיים ואתניים באנסמבל עכשווי, תזמור בסיסי. 

2. מוסיקה
הרמוניה מתקדמת (קומפוזיציה)
בקורס זה ירחיב התלמיד את  הידע  בתחום ההרמוניה ויעסוק במגוון רחב של נושאים. בין הנושאים שילמדו: מהלכים הרמוניים שונים בסגנונות מוסיקה שונים, הרמון של שירים, כתיבת בס עצמאי, לכתוב הרמוניה למלודיה נתונה, אלטרציות, מודולציות, סקוונצות. 

1. מוסיקה
מוסיקת עולם
מוסיקה אתנית, או בשמה המקצועי אתנו-מוסיקולוגיה, חוקרת פעילויות מוסיקאליות בכל העולם, בכל הסגנונות, מן העבר אל ההווה. המחקר עוסק ביוצרי המוסיקה, בכלי הנגינה שלהם, ברעיונותיהם, בהתנהגותם, כמו גם בתהליכים חברתיים הקשורים במוסיקה. המחקר גם עוסק בסגנון המוסיקה- דרך הביטוי, מערכת טונאלית, מקצב, מלודיה, והתפתחות צורנית ועוד.
בין הנושאים: מזרח קרוב, מוסיקה סינית, מוסיקה יפנית, מוסיקה אינדונזית, מוסיקה הודית, מוסיקה דתית (סופית, פרסית), מוסיקה שבטית (אתיופית, אבוריג´ינית, אינדיאנית). 

2. מוסיקה
פיתוח שמיעה 1 מוסיקה
PROTOOLS
הכרות עם יישומי התוכנה היא תנאי הכרחי כיום להשתלבות ולעבודה באולפני סאונד ופוסט-פרודקשיין. ה-PROTOOLS  מאובזרת בממשק משתמש נוח להבנה, המזכיר סביבת עבודה אנלוגית, וכן באפשרויות הפקה בלתי מוגבלות. לכן מרבית האולפנים בעולם משתמשים היום בתוכה להקלטות, עריכות, מיקסים, מאסטרינג, דיבובים ולעיצוב פסקול לסרטים 2.5  
תוכנה וסאונד

ABLETON LIVE
התוכנה המהפכנית המאפשרת לראשונה בתולדות המוסיקה הממוחשבת, יצירה בזמן אמת - מבלי לעצור לעולם את המוסיקה!
בקורס נלמד כיצד ליצור, לנגן ולתקלט בעזרת התוכנה.
הנאה מובטחת לכל אוהבי המוסיקה! 2 הופעה

סאונד והקלטות
בקורס זה נלמד  את כל הנצרך כדי להקליט במקצועיות מוחלטת.
שלבי מבוא כוללים: הכרת המיקרופון וסוגים שונים, דרכי עבודתם באולפן ובהופעות והשימוש הנכון בהם.
בקורס ילמדו שיטות הקלטה שונות על כלי נגינה שונים והקלטות סטריאופוניות.
במהלך הקורס יתארחו במהלך הקורס יתארחו מטובי נגני הארץ.
. 4 הפקה / סאונד
הפקה
בקורס זה ישולב הידע שצברתם בכל המסלול, החל מבחירת רעיון לשיר,
Pre production , בחירת הכלים והנגנים המתאימים, הקורס יקנה לכם כלים לבניית סדר העבודה וההקלטות, בחירת המבנה ועד לביצוע המיקסים הסופים.
קורס זה יועבר ע"י מפיקים אורחים בעלי ניסיון רב כמפיקים וטכנאים בתעשייה העולמית   4 הפקה

סמסטר ד´  
שם הקורס ש"ש תחום
POST PRODUCTION
סאונד לתמונה, עריכה והפקה, אחד התחומים הנחשקים כיום בתעשייה.
הקורס ייתן ידע מעמיק בתחום עם עזר בתוכנות שהם סטנדרט עולמי כגון נואנדו ופרוטולס.
תכני הקורס: עריכת סאונד, עקרונות וידאו ותמונה, Foley , Sound FX עריכת דיאלוגים, ניקיונות, ומיקס סופי כולל הכנה לשידור. 

3. קולנוע / סאונד
MASTERING MIX &
אחד התחומים היוקרתיים בתחום הסאונד.
הקורס מקנה כלים מעשיים בגימור אלבום או קטע מוסיקאלי עד לשלב ההפצה. הכרת כלי העבודה הנפוצים באולפן המאסטרינג תוך דגש על הפערים בין אנלוגי לדיגיטלי. 


3. סאונד
Singer songwriter
סקירה של שירים ואלבומי מופת, ניתוח של דרכי היצירה וההפקה של אומנים
נבחרים בתחום ודיון על התכנים והרקעים החברתיים-תרבותיים שהיוו מקורות השראה ליוצרים אלה. הקורס מלווה בהאזנה מודרכת וצפייה בסרטים. 2 מוסיקה / סאונד
עיבוד / תזמור
קורס זה הינו קורס המשך לקורס תורת הכלים. ויעסוק בטכניקות תזמור שונות, עיבוד להרכבים שונים, שילובים בין כלים שונים, בחירת הכלי המתאים לתפקיד מסוים ומאפיינים ספציפיים של תזמור בסגנונות שונים. 

2. מוסיקה
קומפוזיציה
הלחנה של קטעים שונים בסגנונות מוסיקליים שונים להרכבים מגוונים, עבודה אישית בכיתה על היצירות של התלמידים וישום כל החומר התיאורטי שנלמד בקורסים השונים. כמו כן יינתן דגש על טיפל בנושאים, פיתוח מוטיבים וכתיבה לטקסט. 2 מוסיקה

PA
לימוד עולם הסאונד בתחום ההופעות החיות. החל מחשמל ,BACK LINE, מוניטורים, באלאנס, מייקינג ועיצוב סאונד בעזרת מיקסרים דיגיטאליים ופרוססורים ייעודיים.  3 סאונד
פיתוח שמיעה – ד´ 1 מוסיקה
הפקה אלקטרונית
הכרות עם הז´אנרים השונים במוסיקה האלקטרונית והפקתם משלב הרעיון ועד לתוצאה הסופית דרך מעבר על כל התחומים בהפקה כגון: פיתוח רעיון, עיבוד, תזמור, הלחנה, מיקס ועריכה.
כמו כן במהלך הקורס נלמדות טכניקות מתקדמות בעריכת אודיו, עבודה עם פלאגינים שונים ותוכנות נלוות.
הקורס מתבצע על בסיס תוכנת ה- CUBASE 5. 3 הפקה
תעשיית המוסיקה
קורס מרתק המשלב את כל הידע הדרוש על תעשיית המוסיקה.
הקורס כולו משולב עם מרצים בכירים הפעילים בתעשיית המוסיקה.
הקורס עוסק בהכרת התעשייה החל מהתחום העסקי של שיווק ומכירות, זכויות יוצרים, חוזים, רדיו ופלייליסטים ועד לייצור והפצה של דיסק.

 2 הפקה
BSP – המסלול להפקה מוסיקאלית
תוכנית הלימודים – שיטת הלימוד:
 
תוכנית הלימודים - תחומי הלימוד:
 
תוכנית הלימודים – מבנה המסלול שנה א´
BSP – המסלול להפקה מוסיקאלית.


תנאי קבלה

איך מתקבלים
• ראיון אישי – מעבר ראיון אישי עם יועץ הלימודים.
• מבחן עיוני: מבחן אמריקאי הבודק את הידע הבסיסי של הסטודנט בנושאים: מחשבים ותוכנה, מתמטיקה בסיסית ואנגלית.
• ראיון אישי + מבחן שמיעה ,עם ראש מגמת מוסיקה הבודקים את הידע המוסיקלי של המתעניין בנושאים: קצב, שמיעה טונאלית ותיאוריה מוזיקלית.
• חשוב להביא עמכם לראיון האישי יצירה מוקלטת או את כלי הנגינה לביצוע חי .


callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.