מכללת שאנן

 

המכללה האקדמית הדתית לחינוך

logo
הלימודים מתקיימים בחיפה
חיפה
מוסד זה אינו פעיל כרגע באתרנו, על מנת לקבל פרטים אודות הקורסים המוצעים על ידו, יש לפנות אליו ישירות.

על מנת לקבל מידע אודות מסלולי לימוד נוספים הנך מוזמן ליצור עמנו קשר בטלפון 03-6958791

strip

המסלול להכשרת מורות לחינוך מיוחד



מבנה הלימודים

א. הוראה במסגרות חינוך מיוחד (כיתות א´-י"ב)
ב. מסלול משולב: חינוך מיוחד והוראת מקרא בבית ספר יסודי – שתי תעודות (כיתות א´-י"ב, א´-ו´)
מרכזת המסלול: ד"ר זהבה ביגמן

מטרת הלימודים
במסלול להכשרת מורות לחינוך המיוחד היא הכשרת מורות למסגרות החינוך המיוחד בבית הספר היסודי והעל-יסודי. התכנית מושתתת על הכרה בערך כבוד האדם ובחשיבות למתן הזדמנות מרבית להתפתחותו האופטימלית של כל תלמיד – תוך שימת לב לצרכים המיוחדים של תלמידים מתקשים כדי לאפשר להם השתלבות משמעותית ותורמת בחברה הרגילה. המסלול שם דגש על הקניית הידע המקצועי הרלוונטי ועל פיתוח הכשרים והמיומנויות, הנדרשים לתִפקוד המורה במסגרות החינוך המיוחד.
עם זאת, מתוך הנחה כי מורה המלמדת במסגרות חינוך מיוחד נדרשת גם לכישורים להוראה בכיתה הרגילה – הסטודנטיות הבוחרות בכך תוכשרנה גם כמורות בחינוך יסודי עם התמחות במקרא ותזכינה בשתי תעודות.
הכשרה משולבת זו מכינה את המורות לעתיד לתפקד באופן יעיל במסגרות לימודיות, שמשולבים בהן ילדים רגילים יחד עם ילדים מתקשים ובעלי צרכים מיוחדים – דבר, התואם גם את חוק החינוך המיוחד 1988.

מערך הלימודים הארבע שנתי, המפורט להלן, בנוי ממספר תחומי לימוד תיאורטיים ומהתנסות מודרכת במסגרות שונות עם ילדים במסגרות משולבות ובחינוך המיוחד.

א. לימודי החינוך
:
א.1. היסודות העיוניים והמחקריים של החינוך כוללים קורסי מבוא למחשבת החינוך, לפסיכולוגיה, לסוציולוגיה של החינוך, לאוריינות אקדמית, לשיטות מחקר ולסטטיסטיקה.
א.2. סוגיות נבחרות בחינוך ובהוראה – בשנה א´ ניתנים קורסים בטיפוח החשיבה, פסיכולוגיה קוגניטיבית והתפתחות קוגניטיבית, ספרות ילדים, מוכנות לבית הספר והתנועה ככלי חינוכי. בשנה ב´ לומדות הסטודנטיות קורסים בפסיכולוגיה (הנעה ורגש והתפתחותם ופסיכולוגיה של גיל הנעורים) ואוריינות בבית הספר היסודי, כולל פסיכולוגיה של הקריאה ואבחון קריאה. בשנה ג´ ניתנים קורסים בדרכי הערכת הישגים בהוראה וחקר האקלים הכיתתי ובשנה ד´ ניתן קורס בחינוך לערכים, וכן קורס הדן באלימות נגד ילדים.
א.3. הלימודים המתודיים כוללים קורסים בדידקטיקה כללית וביישומי מחשב בהוראה וכן קורסי מתודיקה בדיסציפלינות השונות. הסדנה הדידקטית המתקדמת בשנה ג´ מכוונת, בין השאר, להדרכה בהכנת הפרויקט, המשלב פרקים עיוניים, פסיכולוגיים ודידקטיים וכולל התנסות בתכנון ובהוראה של נושא לימודי. עבור הסטודנטיות הבוחרות במסלול המשולב  - בהתמחות בהוראת המקרא בחינוך היסודי, ניתן בשנה ב´ קורס דידקטי בהוראה בחינוך יסודי, ובשנה ג´ ניתן קורס מתודי בהוראת מקרא לתלמידים בעלי קשיים קוגניטיביים וליקויי למידה.
 
ב. לימודים דיסציפלינריים כוללים התמחות בלימודי חינוך מיוחד ובארבע התמחויות נוספות בהיקפים שיפורטו בהמשך.
ב.1. לימודי התמחות בחינוך המיוחד מרחיבים ומעמיקים את ידיעותיה של הסטודנטית בתחומי התמחותה ומהווים רקע ובסיס חשוב להתנסות ולפיתוח המיומנויות הנדרשות.
 בשנה א´ ניתנים קורסי תשתית להכרת הילד בעל הצרכים המיוחדים ולשימוש יצירתי בחומרים בחינוך המיוחד.
 בשנים ב´-ג´-ד´ נלמדים קורסי התמחות. קורסים בתחומים התיאורטיים כוללים: למידה מתווכת, ליקויים מוטוריים, פיגור שכלי, פסיכופתולוגיה, תהליכים קבוצתיים, עבודה עם הורים, גישות טיפוליות ויישומן, תיאוריות באישיות, רכישה תקינה של שפת האם וליקויים בתקשורת.
בתחומי המתודיקה והיישום: דרכי הוראה בחינוך מיוחד, הוראה מתקנת בקריאה ובמתמטיקה, אסטרטגיות טיפול בילדים מתקשים, אסטרטגיות להבנת הנקרא, תרפיות באמנות, מוזיקה וספרות, דרמה ככלי חינוכי, יישומי מחשב בחינוך המיוחד.
במקביל לקורסים תיאורטיים בליקויים קוגניטיביים וקשיים ברכישת עברית ומתמטיקה, תשתתפנה הסטודנטיות בקורס יישומי בו תתנסינה בהוראה יחידנית של תלמיד עם קשיים קוגניטיביים ולקויי למידה. במסגרת זו תעמיק הסטודנטית ותמקד את מיומנויות ההוראה המתקנת, תפתח ותתרגל מיומנויות אבחון וטיפול בתלמיד –בקריאה, בכתיבה ובחשבון. כחלק מהתנסות זו תפתח הסטודנטית שיקולי דעת מקצועיים בהוראה מתקנת תוך כדי קבלת הדרכה אישית וקבוצתית אינטנסיבית. הסטודנטית תתנסה, בנוסף לכך, גם בפיתוח מיומנויות של עבודת צוות כחלק מתכנית ההכשרה.
בשנה ד´ נלמד קורס סמינריון בחינוך שעניינו אינטגרציה בחינוך או חינוך חברתי ערכי.
ב.2. התמחות: במקרא (24 ש"ש), ואשכולות במתמטיקה (6 ש"ש) ובלשון (6 ש"ש) – נלמדים במהלך ארבע השנים ומכוונים להכשיר את המורות לעתיד להורות מקצועות אלו בכיתות החינוך המיוחד, ותנ"ך בביה"ס היסודי.

ג. לימודי היסוד :
כל סטודנטית חייבת בקורסים באנגלית בהתאם לרמתה – עד לרמת פטור. כמו כן, תחויב בקורס במתמטיקה המהווה בסיס לקורסים ולהתנסות בהוראה מתקנת בחשבון.

ד. ההתנסות בהוראה:
התנסות זו מהווה חלק חיוני בלימודים של המורה לעתיד. זהו החלק הביצועי בהכשרת הסטודנטית להוראה במסלול לחינוך מיוחד. במהלך ההתנסות תכיר הסטודנטית את המגוון הרחב של אוכלוסיית הלומדים במסגרות השונות של החינוך המיוחד, בכיתות האימון ובמערכת החינוכית הרחבה על כל מורכבותה.
ד.1. התנסות בחינוך המיוחד:
עיקרון שילוב הילד החריג במסגרת המתאימה ביותר, הוא הבסיס החינוכי והמתודי המנחה את מסלול ההכשרה במכללה. הסטודנטית תידרש לתרגם, הלכה למעשה, את הידע התיאורטי הנרכש בלימודיה העיוניים, למיומנויות ולדרכי הוראה אופרטיביות בכיתות האימון. שילוב זה נעשה בהדרכת מורים מאמנים, מדריכים פדגוגיים ומורים דיסציפלינריים במכללה.
בעקבות החלת חוק החינוך המיוחד ומדיניות השילוב – מושם דגש בהכשרת הסטודנטיות על היכרות מעמיקה עם אוכלוסיות תלמידים לקויי-למידה ומיומנויות הוראה מתקנת הנחוצות למורה למקרא בכיתה משלבת. כך, תוכל המורה להתאים את ההוראה של מקצוע הלימוד לצרכים המגוונים של כלל התלמידים בכיתתה.
במקביל, על המורה לחינוך מיוחד להכיר את מסגרות החינוך המיוחד, הן בבית-ספר רגיל והן במסגרות נפרדות. עליה להכיר את אוכלוסיית התלמידים בעלי לקויות מורכבות ולרכוש מיומנויות הוראה הנחוצות כדי ללמד אותן. למטרה זו, מושם דגש בהיכרות עם אוכלוסיות חינוך מיוחד מגוונות, הן בביקורים וסיורים, והן בהתנסות מעשית בשנה ב´ ובשנה ג´.
במהלך שלוש שנות ההכשרה המקצועית, הסטודנטית תתעמק בהבנת האפיונים של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים על כל היבטיו: הלימודיים, הקוגניטיביים, הרגשיים-חברתיים, ההתנהגותיים, השפתיים-תקשורתיים, המוטוריים, ומידת עצמאותו. במקביל, היא תרכוש כלים שיאפשרו לה להתייחס בהוראה לכל ההיבטים של התלמיד.  היא תפתח את כישוריה בהוראה מקצועית ברמת הכיתה, הקבוצה והפרט; היא תתנסה ותפתח כלים להוראה של תלמידים בעלי לקויות מורכבות הלומדים במסגרות חינוך מיוחד נפרדות.
כחלק מההתנסות בכיתות האימון בחינוך המיוחד, הסטודנטית תכיר את תכניות הלימודים המתגבשות על-ידי משרד החינוך עבור החינוך המיוחד. היא תתנסה בהערכת הישגי התלמיד ביחס לתכנית הלימודים הכיתתית, ובהתאמת דרכי ההוראה עבור הצרכים המיוחדים של כל תלמיד בכיתה כדי לאפשר לו להגיע להישגים כפי שמפורטים בתכניות הלימודים.
תיחשף הסטודנטית לתוכניות הלימודים הכיתתיות (תל"כ) במקצועות הלימוד.  היא תערוך מיפוי כיתה ותבנה בהתאם תוכניות לימודים קבוצתיות (תל"ק) ואישיות (תל"א), שמטרתן  התאמת תכניות הלימודים הכיתתיות עבור הצרכים המיוחדים של כלל תלמידי הכיתה.
ד.2. התנסות בהוראת מקרא – יסודי
הסטודנטיות שתבחרנה בהתמחות נוספת בהוראת מקרא בבית-ספר יסודי תדרשנה בסמסטר נוסף של התנסות מעשית.   הסטודנטית תפתח את כישוריה הן בהוראה מקצועית פרטנית של התלמיד היחיד, והן בהוראת מקרא בכיתה רגילה בה משתלבים תלמידים בעלי מגוון צרכים. היא תכיר את תכניות הלימודים בהוראת מקרא, תרכוש מיומנויות הוראה הנחוצות למורה בבית-ספר יסודי. בעבודתה כמורה למקרא בכיתה הרגילה, היא תלמד לבנות תכנית חינוכית-יחידנית עבור התלמידים המשולבים, עם מיקוד בהתאמות בהוראת מקרא עבור תלמידים אלו.

פירוט ההתנסות במהלך ארבע שנות הלימוד
א. סיורים לימודיים
לאורך שלוש שנות ההכשרה יתקיימו סיורים לימודיים לבתי-ספר המצטיינים בהוראה של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. הסיורים יכללו ביקורים בבתי-ספר יסודיים בהן פועלות תכניות שילוב ייחודיות, בכיתות חינוך מיוחד בבתי-ספר רגילים ומוסדות חינוך מיוחד. ההכנה לסיורים תכלול השתתפות בהרצאות ובקריאת חומר תיאורטי רלוונטי. בדרך זו יתאפשר לסטודנטית להיחשף למגוון מסגרות ותכניות הוראה ולמגוון הרחב של אוכלוסיות התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים. בסיום שלוש שנות ההכשרה תגיש הסטודנטית תלקיט מסכם סיורים.
ב. התנסות בבתי-ספר מאמנים
שנה א´ (6 ש"ש): בסמסטר א´ הסטודנטית תשתתף ביום סדנאות מרוכז פעם בשבוע, כהכנה לקראת כניסה לבתי-הספר. היום יוקדש להכרת מסגרות לימודיות מגוונות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים והכרות עם הרציונל, המבנה ומטרות ההוראה של כיתות משלבות בבית-הספר היסודי. כמו כן, הסטודנטית תתנסה בתהליכים קבוצתיים לשם פיתוח מודעות עצמית ובניית זהותה כמחנכת וכמורה. היא תכיר מיומנויות הוראה בסיסיות, תתנסה בהן במסגרת הוראת עמיתים וכן תצא לסיורים לימודיים בבתי-ספר. בסמסטר ב´, הסטודנטית תתנסה ביום עבודה מעשית אחד בשדה, וכן בתקופת התנסות רצופה בת שמונה עד עשרה ימים. השיבוץ להתנסות ייעשה בכיתות חינוך מיוחד
ההדרכה הפדגוגית מכוונת למיקוד נושאים וסוגיות בהוראה ובחינוך, שיעלו בתהליך הצפייה ויתבררו במהלך מפגשי ההדרכה הקבוצתיים והאישיים. אנו רואים בעבודה המעשית תהליך ספירלי, המתחיל בצפייה ובהתנסות בהוראת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים המתקשים להשתלב בכיתה הרגילה. התנסות זו תהווה בסיס להמשך ההתמקצעות בשנים ב´- וג´. 
במהלך השנה יתקיימו סיורים לימודיים במוסדות חינוך לשם המחשת דרכי הוראה וסגנונות למידה שונים של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, הלומדים בכיתות מיוחדות ובכיתות משלבות במסגרות רגילות. מטרת הסיורים היא להפגיש את הסטודנטית עם מגוון רחב של אוכלוסיות תלמידים מיוחדות, ולהקנות מוּדָעוּת לשוֹנוּת, בדפוסי התפקוד ובהתנהגות, התקינים ובצרכיהם המיוחדים של תלמידים אלה.
בנוסף, תתנסה הסטודנטית בחניכת תלמיד בעל צרכים מיוחדים ברמה יחידנית במסגרת החינוך הרגיל. הסטודנטית תידרש לנסח מטרות להוראה יחידנית ברמה קוגניטיבית, ריגושית וחברתית. התנסות זו – חובה, ומטרתה – להדגיש את החשיבות ביצירת קשר אישי, חיובי ואמפתי בין הסטודנטית (כמורה לעתיד) לבין התלמידים, יכולותיהם, קשייהם וצרכיהם בקונטקסט של התנסות ישירה ובלתי אמצעית. הכוונה היא, לפתח ולחדד רגישויות כלפי תלמידים מחד גיסא, ולהעמיק את מודעות הסטודנטית לנטיותיה האישיות ולסגנון ההוראה המתפתח שלה מאידך גיסא.

 
שנה ב´:
1. התנסות בחינוך המיוחד (6 ש"ש): הסטודנטית תתנסה ביום עבודה מעשית שבועי במסגרות החינוך המיוחד, וכן בשתי תקופות רצופות בנות שבוע עד עשרה ימים כל אחת. הסטודנטית תשובץ להתנסות בהוראה בכיתות חינוך מיוחד וכיתות משלבות בבית-הספר היסודי, בהתאם לבחירתה. מטרת ההתנסות היא להרחיב ולהעמיק את ההיכרות עם מצבם ועם קשייהם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, על בסיס הקורסים העיוניים. הסטודנטית תתנסה בתהליך השילוב של תלמידים בעלי לקויים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים. היא תכיר מקרוב תהליכים של עבודת צוותי-הוראה בכיתות חינוך מיוחד ובכיתות משלבות. כמו כן, תתנסה בשיטות הוראה יחידניות ושיתופיות, בהכנת מוקדי למידה ובבניית מרכזי למידה. הסטודנטית תכיר מגוון של תכניות לימודים, המותאמות לרמות ולסגנונות הוראה שונים, ותתנסה בהפעלתם. כמו כן, תשתלב הסטודנטית בעשייה הבית-ספרית הכוללת כחברת צוות. היא תמַפה ותגבש עבורם תכניות לימודים קבוצתיות ואישיות.
2. התנסות בהוראת מקרא בבית-הספר היסודי (3 ש"ש): בסמסטר ב´ תתנסה הסטודנטית ביום עבודה מעשית נוסף. יום זה יוקדש להתנסות בהוראת מקרא בכיתה רגילה תוך התאמת ההוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים המשתלבים בכיתה. במסגרת יום התנסות זה תעביר הסטודנטית פרויקט גמר בהוראת תנ"ך בבית-ספר יסודי. עמידה בהצלחה בדרישות הפרויקט תזכה את הסטודנטית בתעודה להוראת מקרא בבית-הספר היסודי.

שנה ג´ (6 ש"ש): בשנה זו הסטודנטית תשתלב בבתי-ספר של החינוך המיוחד. הסטודנטית תתנסה ביום עבודה מעשית וכן בשתי תקופות רצופות בנות שבוע עד עשרה ימים. הסטודנטית תתמקד בסוג אחד של חריגות על-פי בחירה, ותשובץ בבתי ספר המתמחים בכך. במהלך ההתנסות תגבש הסטודנטית בסמסטר א´ הצעת פרויקט, המבוססת על איתור צרכים ועל גיבוש דרכי טיפול בכיתת האימון. במהלך סמסטר ב´ תבצע את הפרויקט הסופי. בפרויקט זה תוכיח הסטודנטית את כישוריה בהוראה ובטיפול ברמה יחידנית וכיתתית בנושא הנבחר. לאחר ביצוע המטלה היא תגיש את העבודה הסופית על-פי דרישות אקדמיות מקובלות.

שנה ד´:
בשנה זו תשתלב הסטודנטית, בהתאם לאפשרויות מערכת החינוך, במערך ההוראה המקצועי במסגרות מיוחדות ומשלבות בבתי ספר רגילים או בבתי ספר מיוחדים. היא תקבל הדרכה, ליווי והערכה באמצעות מורים חונכים. במסגרת המכללה תשתתף הסטודנטית בסדנת הסטאז´ כחלק מתהליך ההתמחות בחינוך המיוחד. במסגרת זו תיקח הסטודנטית חלק פעיל בתהליכים של ניתוח אירועים מן השדה, ותעמיק את יכולת החשיבה הרפלקטיבית והמודעות העצמית המקצועית והאישית. עם תום תקופת הסטאז´ תקבל הסטודנטית, שתעמוד בהצלחה בחובות הנדרשות, תעודת הוראה לבתי ספר מיוחדים לגילאי 6-21 ותעודת הוראה נוספת להוראת מקרא בבית-הספר היסודי.

ה. לימודי העשרה
בנוסף ללימודים הדיסציפלינריים בחינוך רגיל ובחינוך מיוחד, יינתנו קורסי העשרה כדי לחשוף את המורות לעתיד למגוון רחב של תחומי תרבות והשכלה כללית.
כל סטודנטית תשתתף בכל אחת משנות לימודיה במגוון סיורים מודרכים להכרת הארץ, המחזקים בה את אהבת המולדת ומכשירים אותה לשילובם במסגרת עבודתה כמורה.
לימודי החינוך, הדיסציפלינות ותחומי תרבות מגוונים מכוונים לעצב דמות מחנכת בעלת אישיות רב-צדדית, המושרשת בהוויה החברתית היהודית המגוונת, שעליה לפעול בה כמורה. מסלול ההכשרה מתמקד בהפנמת תפישת עולם של כבוד לאדם באשר הוא, כבוד לזולת – כבסיס ערכי יהודי להתייחסות לתלמיד בעל הצרכים המיוחדים.


callus

כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.