מבנה הלימודים | | מרכזת המסלול ד"ר יעל שחור מרכז המסלול לר"מים ותלמידי ישיבות הסדר ד"ר יצחק ציטרין
במסגרת המכללה במסלול על-יסודי (כיתות ז´-י´) קיימות מסגרות לימוד נפרדות לגברים ולנשים. ייעודו של מסלול זה להכשיר מורים לחטיבה העליונה, שהשקפת עולמם החינוכית מבוססת על מסד של ידע וכשרים אקדמיים במדעי החינוך והיהדות. יכולתם האקדמית של הסטודנטים בתחום מקצועות ההוראה תתבסס על שליטה בגופי ידע ועל מיומנויות חקר עצמאיות. הסטודנטים יפעלו מתוך מערך שיקולי דעת וחשיבה רפלקטיבית, המכוונים לפתח לומד אוטונומי. יכולתם והכשרתם הפדגוגית יתבססו על התנסות מגוונת בהוראה ועל ליבון סוגיות חינוכיות בממד המעשי ובממד העיוני. בנוסף להכשרתם הדיסציפלינרית תתמקד התמחותם החינוכית, פסיכולוגית-התפתחותית ופדגוגית בשכבת גילאי כיתות ז´-י´ – אוכלוסיית הלומדים שיופקדו עליה.
מערך הלימודים הארבע שנתי המפורט להלן – בנוי ממספר תחומי לימוד: א. לימודי החינוך: א.1. היסודות העיוניים והמחקריים של החינוך נועדו לסייע לסטודנטים לרכוש מיומנויות לימוד אקדמיות, ובהם כלולים קורסי מבוא לפסיכולוגיה, למחשבת החינוך, לסוציולוגיה של החינוך, למחקר החינוכי ולכתיבה אקדמית. קורסים אלו יינתנו בשנים א´-ב´. א.2. עיון בלימודים מתודיים ילווה את הסטודנטים בכל שנות הלימודים. במסגרת זו יעסקו הקורסים בהיבטים פסיכולוגיים, הנוגעים לפסיכולוגיה קוגניטיבית, לפסיכולוגיה התפתחותית לשכבת הגיל הרלוונטית, לשילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים, ובהיבטים שונים של חקר תהליך ההוראה. הקורסים של שנה ד´ ידגישו העמקה בדרכי המחקר החינוכי, ובמסגרתם תיכתב עבודה סמינריונית. א.3. לימודים מתודיים ילוו את הסטודנטים בכל שנות לימודיהם. מטרתם היא לקשר בין הקורסים העיוניים בתחומי החינוך ומדעי העזר הנלווים אליו, לבין המעשה החינוכי כפי שהוא בא לידי ביטוי בעבודה המעשית.
ב. לימודים דיסציפלינריים: לימודים דיסציפלינריים הם נדבך מרכזי בלימודים ובהתפתחותו האקדמית של הסטודנט. כל סטודנט במסלול מתמחה בלימודי מקרא בהיקף של 24 ש"ש. בנוסף לכך, יבחר כל סטודנט בהתמחות נוספת: תורה שבעל-פה בהיקף של 30 ש"ש, או מתמטיקה בהיקף של 30 ש"ש, או אנגלית בהיקף של 30 ש"ש (+ לימודי חינוך באנגלית, סה"כ לימודי אנגלית 34 ש"ש). פירוט הקורסים הנלמדים וחלוקתם לחטיבות מופיע להלן – בכל דיסציפלינה בנפרד.
ג. לימודי יסוד והכשרה לימודים אלה כוללים קורסים בלשון וקורסים באנגלית, קורס בחינוך גופני וכן קורס בשילוב אמנות בחינוך.
ד. התנסות בהוראה ההתנסות היא חלק מרכזי בהכשרת הסטודנטים לתפקידם, ובמסגרתה יתנסו הסטודנטים במסגרות הוראה שונות. בשנה א´ – צפייה והוראה במסגרות שונות של בית-ספר יסודי ועל-יסודי, ובשנים שלאחר מכן יתמקדו הסטודנטים בהוראה בכיתות ז´-י´ במקצועות התמחותם בהוראה.
ה. לימודי העשרה: בנוסף ללימודי החינוך והדיסציפלינות השונות – יינתנו קורסי העשרה במחשבת היהדות וכן ייחשפו המורים לעתיד למגוון רחב של תחומי תרבות. בכל אחת משנות הלימודים הסטודנט ישתתף במגוון סיורים מודרכים להכרת הארץ, המחזקים את אהבת המולדת ומכשירים אותו לשילובם במסגרת עבודתו כמורה. לימודי החינוך, הדיסציפלינות ותחומי התרבות המגוונים מכוונים לעצב מחנכים בעלי אישיות רב-צדדית, המושרשת בהוויה החברתית המגוונת שעליהם לפעול בה כמורים. |