מבנה הלימודים | | מרכזת המסלול גב´ טלי פריד
מסלול לימודים זה מכשיר מורות מחנכות לבית הספר היסודי(כיתות א´-ו´).
מטרת הלימודים מטרת המכללה לעצב מורה בעל אישיות מחנכת ומקרינה, בעלת כישורי הוראה, התואמים את שכבת הגיל שעליה לחנך, ידע דיסציפלינרי רחב וכשרים אקדמיים בתחומי המקצועות המרכזיים שתלמד. יחד עם זאת, המכללה מקנה ידע גם בדיסציפלינות נוספות, המתבקשות מאופי ההוראה בבית הספר היסודי.
המורה לעתיד תכיר את הרקע הפסיכולוגי, את מרכיבי האישיות ואת תחומי העניין, המאפיינים את ילדי בית הספר היסודי. היא תגלה גישה אמפטית ורגישות לצרכים הקוגניטיביים והרגשיים של הילדים. כמו כן, היא תדע להפעיל דרכי הוראה אלטרנטיביות בכיתות הטרוגניות, ותלמד לשלב ילדים חריגים בכיתתה. המכללה מכשירה מורה בעלת מוטיבציה ויכולת לעבוד בצוות תוך שיתוף פעולה בונה והפריה הדדית, בעלת מיומנויות לעבודה עם הורי הילדים וגורמים חינוכיים וסוציאליים נוספים הפועלים במערכת.
מערך הלימודים הארבע שנתי, המפורט להלן, בנוי ממספר תחומי לימוד תיאורטיים ומהתנסות מודרכת במסגרות שונות של בית הספר היסודי.
א. לימודי החינוך: 1. היסודות העיוניים והמחקריים של החינוך כוללים קורסי מבוא למחשבת החינוך, לפסיכולוגיה, לסוציולוגיה של החינוך, למחקר חינוכי, לאוריינות אקדמית ולסטטיסטיקה. 2. סוגיות נבחרות בחינוך ובהוראה: בשנה א´ ניתנים הקורסים: מוכנות לבית הספר, פסיכולוגיה קוגניטיבית, טיפוח החשיבה, הילד בעל הצרכים המיוחדים – אפיונים קוגניטיביים, הילד בעל הצרכים המיוחדים – אפיונים רגשיים והתנהגותיים. בשנה ב´ ניתנים הקורסים: שילוב הילד המתקשה בכיתה, הנעה ורגש וטיפוח אוריינות. בשנה ג´ יינתן קורס בהערכת הישגים בהוראה. בשנה ד´ יינתן קורס באסטרטגיות טיפוליות בילדים מתקשים, ובמסגרתו תיכתב עבודה סמינריונית. 3. הלימודים המתודיים כוללים קורסים בדידקטיקה כללית, דרכים אלטרנטיביות בהוראה, יישומי מחשב בהוראה וכן קורסים מתודיים בדיסציפלינות השונות. הסדנה הדידקטית המתקדמת, הניתנת בשנה השלישית, מכוונת, בין השאר, להדרכה בהכנת הפרויקט, המשלב פרקי עיון בפסיכולוגיה, בדידקטיקה והתנסות בתכנון והוראה של נושא לימודי. ב. לימודים דיסציפלינריים אשכולל ההתמחויות לפרחי ההוראה במסלול בית הספר היסודי כולל ארבע התמחויות: התמחות ראשונה במקרא (24 ש"ש), והתמחות נוספת בתושב´ע (24 ש"ש) או במתמטיקה (24 ש"ש), או באנגלית (26 ש"ש + 8 ש"ש לימודי חינוך באנגלית) והתמחויות משניות בהיקפים קטנים יותר. ג. לימודי יסוד והכשרות לימודים אלה כוללים קורסי אנגלית וכן קורסים במתמטיקה, בחינוך גופני ובשילוב אמנות בחינוך. ד. התנסות בהוראה התנסות זו כוללת צפייה והתנסות בבתי-ספר החל משנת הלימודים הראשונה: בשנים א´ ו-ב´ בהיקף של יום בשבוע ובשנה ג´ בהיקף של יומיים. כמו-כן, משולבות במשך השנה שתי תקופות עבודה מעשית רצופות, הנמשכות שבוע/עשרה ימים כל אחת (בשנה א´ – סמסטר א´, מוקדשים ימי ג´ לסדנאות ועבודה מעשית מודרכת). ה. לימודי העשרה בנוסף ללימודי החינוך והדיסציפלינות השונות יינתנו קורסי העשרה במחשבת היהדות, וכן תיחשף המורה לעתיד למגוון של תחומי תרבות. בשנה הרביעית תתווסף התמחות (סטאז´). כל סטודנטית תשתתף, בכל אחת משנות לימודיה, במגוון סיורים מודרכים להכרת הארץ, שיחזקו בה את היסודות של אהבת המולדת ויכשירוה לשלבם במסגרת עבודתה כמורה. לימודי החינוך, הדיסציפלינות ותחומי התרבות המגוונים – מבקשים לעצב מחנכת בעלת אישיות רב-צדדית, המושרשת בהוויה החברתית המגוונת, אשר עליה לפעול בה כמורה. |