סוג לימודים
תחום לימודים
מסלול לימודים

חפש מוסד לפי איזור ועיר

בחר איזור:

בחר עיר:

חפש מוסד לפי איזור ועיר


ימים פתוחים


  • מיקום בארץ:


    מיקום בארץ:


    מיקום בארץ:
ימים פתוחים


image
מלא פרטים וקבל מידע על קורס אחראי רעלים
ליעוץ חינם התקשרו 03-6958791

קורס אחראי רעלים

לימודי אחראי רעלים מעניינים אותך?

קורס אחראי רעלים יעניק לכם את ההכשרה המקיפה הנדרשת כדי למלא את תקן זה בהצלחה במפעלים ובתעשייה בישראל. במסגרת עבודתו אמון אחראי הרעלים על מניעת חשיפתם של עובדי הארגון לחומרים רעילים בעזרת שיטת עבודה סדורה הנלמדת באופן פרטני ועל פי התקנות הנדרשות בתחום.

אם אתם מחפשים מידע נוסף אודות התחום ואודות ההכשרה הנדרשת, כאן בפורטל הלימודים ToStudy איגדנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת במקום אחד החל ממידע כללי על התחום, דרך תכניות לימודים ותנאי קבלה ועד פרטים על תעודות ההסמכה ואפשרויות התעסוקה. בכל שלב ניתן להשאיר לנו פרטי התקשרות כדי שיועצינו יצרו עמכם קשר בהקדם, או לחילופין לגלול מטה ולהשאיר למוסדות הלימוד הקיימים פנייה ישירה. 

אחראי רעלים: רקע מקדים ותקנות

על פי חוק החומרים המסוכנים שנחקק על ידי המשרד להגנת הסביבה בשנת 1993, הוחלט כי אדם לא יורשה לעסוק ברעלים אלא אם הוא מחזיק בידו את ההיתר המוענק באופן רשמי על ידי ממונה מטעם השר להגנת הסביבה.

בנוסף לכך, אחד מתתי הסעי?ים של תחיקה זו קובע כי אדם הנושא בהיתר רעלים מחויב למנות נושא משרה שיחזיק בעמדת אחראי רעלים ושבמסגרת תפקידו יונגשו עבורו כלל הסמכויות הנדרשות בכדי להבטיח את תחזוקם הנכון של החומרים המסוכנים, העברתם בהתאם לכל צעדי הזהירות הנדרשים והידע כדי להדריך ולהתריע מפני סיכונים.

במרבית הפעמים, אחראי הרעלים הינו אדם היוצא מתוך הארגון להשתלמות וחוזר לאחר מכן כדי למלא את תקן זה. מעסיקים רבים מעדיפים לשלוח עובדים מתוך הארגון וזאת בשל היכרותם עם סביבת העבודה המבטיחה זווית ראיה מקצועית והרמטית.

קורס אחראי רעלים

בשנים האחרונות גוברת המודעות העולמית בצורך הממשי של מפעלים ותעשיות באנשי מקצוע אשר יהיו ממונים על שימורה של סביבת עבודה בטוחה ויעילה ובהגנה על הסביבה. בהקשר הסביבתי, החליט המשרד להגנת הסביבה כי על כל בעל עסק קרי מפעל או תעשייה, המעוניינים להחזיק בהיתר לאחסונם של רעלים או לחילופין להובלתם, החובה במינויו של איש מקצוע שבהגדרתו יהיה אחראי רעלים.

משמעות הדבר היא שעל הממונה על תחום זה להיות מצוי באופן המעמיק והיסודי ביותר בשלל מאפייניהם המסוכנים השונים של הרעלים וכפועל יוצא מכך יידע כיצד יש לטפל בהם באופן הנכון והבטיחותי ביותר. בצורה זו מתחייבים המפעלים והתעשיות השונים כי הם אכן מצמצמים את הסיכויים להיתכנותם של מקרים חריגים שונים שעלולים אף להסתיים באסון אקולוגי חמור ובפגיעה נרחבת.

ככל שחולף הזמן כך הולכות ומתחדדות התקנות השונות המסייעות למפעלים ותעשיות המתאפיינים בסביבת עבודה ברמת סיכון גבוהה מהרגיל, בנקידת צעדים מניעתיים שונים. כל אלו תורמים באופן ניכר לצמצום האפשרות כי העובדים ובד בבד גם הסביבה הקרובה אליהם ייפגעו כתוצאה מחוסר זהירות או לחילופין חוסר מודעות להשלכות הקשות של תפקידם ועיסוקם. דוגמאות לכך ניתן למצוא עד אינספור בארץ ומסביב לעולם בהם תקלה או טיפול לא נכון בחומרים מסוכנים ורעילים במיוחד הוביל למפגעים אקולוגיים חמורים וקשים שפגעו ביישובים הסמוכים לאזור האירוע ובבעלי חיים שונים.

במסגרת לימודי אחראי רעלים תוכלו לרכוש לעצמכם מקצוע יוקרתי ונדרש זה ותדעו באופן אקטיבי כיצד למנוע מאירועים אלו לקרות וזאת באמצעות הקניית מתודות וטכניקות סדורות לתפעול אירועי חירום, ובעזרת הקניית ידע עיוני נרחב ומעמיק באשר לתכונותיהם השונות של הרעלים.

מתכונת הלימודים

במהלך לימודי אחראי רעלים נחשפים משתתפי התכנית לערב רב של תכנים הנוגעים לחומרים רעילים נפוצים בסביבות עבודה תעשייתיות, מאפייניהם, תקנות ותחיקות בנושא רעלים, הובלה ושינוע. תכנית הלימודים הינה קצרה, מתפרשת על מספר ימים מצומצמים בלבד ומתאפיינת בהרצאות פרונטליות להקניית ידע עיוני תיאורטי רב לצד תרגולים מעשיים פרקטיים דוגמת תפעול אירועי חירום ושימוש בערכות מגן כשהמטרה היא להבטיח את הפנמתו של החומר הנלמד ויישומו המלא במקום עבודתו של התלמיד.

כיום אדם המעוניין ללמוד את תחום זה יכול לרכוש את ההסמכה הנדרשת במספר מוסדות לימוד מקצועיים ברחבי הארץ המורשים להעניק הסמכה זו. את רשימת המוסדות המלאה תוכלו למצוא בסוף המאמר.

מה לומדים בקורס אחראי רעלים?

למעט שינויים מזעריים האפשרים בין כל תכנית ותכנית, נושאי הלימוד של המסלולים ללימודי אחראי רעלים במוסדות השונים הם זהים לחלוטין. הסיבה לכך היא פיקוחו האדוק של המשרד להגנת הסביבה הדורש להתאים את ההכשרה באופן מדויק לדרישותיו השונות אותן הוא קבע על פי חוק. הקורס לכשעצמו הינו תכנית העשירה במגוון רחב מאוד של נושאים מתחומים שונים שיחדיו מרכיבים את הפאזל המקנה להם ארגז כלים מקצועי חשוב בכדי למלא את תקן אחראי הרעלים על הצד הטוב ביותר. בין התכנים השונים ניתן למנות את הנושאים שלהלן:

- תחיקות ותקנות בנושאי רעלים וחומרים מסוכנים
- זיהוי סיכונים וביצוע הערכות מצב
- מבוא לעבודה עם חומרים מסוכנים
- מאפייני רעלים שונים
- אופני טיפול ברעלים מסוגים שונים
- טוקסיקולוגיה
- טפסים ודו"חות למילוי
- קבוצות סיכון עיקריות
- שינוע חומרים מסוכנים
- סימון חומרים מסוכנים
- מתן עזרה ראשונה
- תדרוך עובדים
- דיווח והצעות ייעול
- תפעול מצבי חירום וציוד מגן

איפה ניתן ללמוד את התחום?

כיום ניתן למצוא מספר מוסדות לימוד מקצועיים שהתאימו עצמם לדרישותיו של המשרד להגנת הסביבה וכיום מציעים לימודי אחראי רעלים ברמה גבוהה המועבר בכיתות המאובזרות בהתאם לצרכים הלימודיים הנדרשים. במידה ואינכם בטוחים היכן ללמוד ולקבלת ייעוץ חינם מיועצי הלימודים שלנו, ניתן להשאיר את פרטי ההתקשרות במקומות המיועדים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם האפשרי. בין מוסדות הלימוד הקיימים בפורטל הלימודים ToStudy ניתן למנות את:

- כרמל בטיחות בחיפה
- שחר הדנסת בטיחות בלוד
- המרכז לבטיחות אש והערכות למצבי חירום בקיסריה

קהל יעד


מרבית מוסדות הלימוד מייעדים את תכנית הלימודים עבור מועמדים המחזיקים ברקע מקצועי קודם ושנשלחים מטעם המפעל או התעשייה בה הם מועסקים לצורך מילוי תקן הרעלים בחברה. עם זאת ישנן אף מכללות הפותחות את שעריהן בפני מועמדים חסרי כל רקע קודם. את התנאים המדויקים מומלץ לבדוק מול המוסד הרלוונטי הנבחר. ככלל ניתן לומר שתכנית לימודים זו מתאימה במידה רבה לאנשים הסקרנים לרכוש ידע נדרש ומהותי עבור מגוון רחב של תחומים בתעשייה, אנשים הרגישים לפרטים ואשר מסוגלים לקחת על גבם אחראיות גבוהה.

תנאי קבלה לקורס אחראי רעלים

על מועמד המבקש להירשם ללימודי אחראי רעלים לעבור ראיון קבלה ראשוני מול סגל התכנית. הרישום עבור תכנית לימודים זו בה ישנה נגישות מתמדת לחומרים מסוכנים מותנה בהצגת תעודת יושר המעידה על היעדר רישום פלילי. כמו כן, על המועמדים להיות בני 18 ומעלה בלבד.

משך תכנית הלימודים

היקפו של קורס אחראי רעלים הינו קצר יחסית והוא מתפרש על מספר ימים בודדים אך דחוסים ועשירים במגוון רחב ביותר של תכנים שונים המסתכמים בכ-24 שעות לימודיות. מרבית מוסדות הלימוד מציעים תכנית השתלמות מרוכזת המתפרשת על גבי כ-3 ימים, עם זאת ישנם מוסדות המציעים מתכונת נוחה יותר של לימודי ערב ובמקרים אלו מספר ימי הלימוד מתפרש על כ-6-7 ימים בממוצע. עבור אלו המעוניינים במתכונת הדחוסה אך אינם יכולים לשלבה עם מקום העבודה, ניתן לבדוק עם שלל המוסדות אם ישנם מועדים המתקיימים בימי שישי.

תעודת הסמכה

לבוגרים אשר יעמדו בכל חובותיהם הלימודיות בהצלחה ושיעברו את הבחינה המסכמת, תוענק תעודת אחראי רעלים מטעם המכללה בה הם למדו.

קבל מידע על קורס אחראי רעלים ב-3 צעדים פשוטים

צור קשר
סמן את מוסדות הלימוד
שם:   
משפחה:   
עיר:   
טלפון:   
מייל:
סמן את מוסדות הלימוד

סמן את מוסדות הלימוד בהתאם לאיזור בו תרצה ללמוד

-מודעה פרסומית-

קצת מידע על קורס אחראי רעלים

בישראל כיום, כל עסק, חברה או תאגיד אשר רוצים או צריכים לתפעל רעלים שונים בין אם באופן שגרתי או באופן חריג וחד פעמי, צריכים למנות אחראי רעלים אשר הוסמך במיוחד לכך וזאת על פי התקנות שהציב המשרד להגנת הסביבה, והאמנה הבינלאומית עליה חתומה מדינת ישראל בתחום זה. אחראי הרעלים באותה החברה הוא האחד שעליו להכיר את כלל התכונות של הרעלים השונים, תוך בקיעות ברמות הסיכון השונות של אותם רעלים, והיכרות מקיפה עם האופן שבו יש לטפל באותם חומרים מבלי לסכ? את הסביבה או את העובדים. בדרך כלל, אחראי הרעלים במפעל או בעסק כזה או אחר הוא אדם שעבד באותו המקום בזמנו, ועקב רצינותו בתפקידו (או אוליי אף הצטיינותו) הוא נשלח ללימודי אחראי רעלים מטעם מקום העבודה, לשם קבלת ההסמכה הרשמית ובכדי שימונה כאחראי הרעלים במקום העבודה. מה שכן, יש גם לא מעט גופים שמחזיקים באגף שלם האמון על תחומי הבטיחות – גובה, רעלים, אש וכדומה. במקרים כאלה, בהרבה מהמקרים אחראי הרעלים הוא אדם שהוסמך על ידי קורס ייעודי בתחום והועסק נוכח הסמכה זו (ולא נשלח מטעמם). לכן, למעשה לימודי אחראי רעלים יכולים להיות גם המפתח לשדרוג משמעותי במקום העבודה הנוכחי וגם כמקפצה משמעותית להסבה לתחום הבטיחות במקומות עבודה אחרים. אם כך, בכדי לקבל הסמכה של אחראי רעלים יש צורך בלימודים, אין דרך להתחמק מזה, אבל מה שכן – ירגיע אתכם לדעת שמדובר בקורס ממוקד וקצר, לכן לא מדובר בסיפור מייגע כי אם הקניית ידע ממוקד וקולע.

מידע כללי אודות לימודי אחראי רעלים
תכנית זו הינה קורס קצרצר שנפרס במרבית המקרים על פני שלושה ימי לימוד מרוכזים, וכל ייעודו הוא להסמיך את התלמידים בו להפוך לממוני הרעלים במקום עבודתם. מדובר בהסמכה שהיא הכרחית לשם הנשיאה בתפקיד זה, ולכן מדובר בקורס שמפוקח על ידי המשרד הממשלתי לשמירה על איכות הסביבה. מדובר בקורס שבמרבית המקרים ממומן על ידי מקום העבודה ששלח אתכם מטעמו להסמכה זו. עוד יצויין, כי בגלל שמדובר בימי לימוד מרוכזים ויחסית ארוכים, במרבית ממוסדות הלימוד, ימי הלימוד כוללים תנאים של אירוח כדוגמת ארוחת צהריים במקום עצמו. בעמוד זה תוכלו למצוא את כל המידע המלא אודות קורס זה, ובתוך כך: תכני הלימוד שמועברים במהלך הקורס, מוסדות הלימוד שמציעים אותו ומיקומם הגיאוגרפי, קהל היעד שהקורס עשוי להתאים לו, תנאי הקבלה הנחוצים לשם ההרשמה לקורס, משך הקורס וכן מידע אודות התעודה שמונקת בסיום הקורס.

מה כוללים תכני הלימוד בקורס ממונה רעלים?
במהלך הקורס התלמידים יקבלו את כל המידע והכלים הנחוצים לתפקיד אחראי רעלים מוסמך במקום העבודה. בתוך כך, יקבלו תכנים החל מהפן הכימי של החומרים השונים, דרך הפן החוקתי בתחום זה, ועד לפן הלוגיסטי של אחסון, תובלה ומיגון מפני אותם החומרים. על כן, במרבית מהקורסים שמוצעים בתחום זה תמצאו בין היתר את תכני הלימוד הבאים: מבואות של היכרות מקיפה עם כלל החומרים המסוכנים הקיימים בתעשיות השונות גם בהיבט הכימי שלהם והיסודות הטוקסיקולוגיים, היכרות עם החקיקה בתחומי תפעול רעלים שכאלו בתעשייה, היכרות עם קבוצות הסיכון שעשויות לסכן את בריאותן באופן דרסטי עקב חשיפה לרעלים אלו וכן כלל התכנים הנחוצים לשם ניהול נכון של הרעלים הנחוצים במפעלים או בחברות הרלוונטיות – כיצד לסמן אותם באופן בולט מספיק, כיצד לתדרך את העובדים בכדי להשמר מפני אותם החומרים, כיצד למלא טפסים שונים בתחום, ציוד המיגון הנחוץ על פי תקן בכדי להשמר מפני הרעלים, כיצד לאחסן נכון את החומרים, כיצד להוביל אותם נכון בין אם ביבשה, באוויר או בים, כיצד לתפעל אירועי חירום בהם חלילה חלה חשיפה חריגה לחומר רעיל וכדומה. נוסף על כך, במרבית ממוסדות הלימוד, סגל ההוראה בקורס מעניק לכל אותם התלמידים מיומנויות של ניהול והדרכה, וביניהם: כיצד לתדרך נכון בתחום זה, כיצד להעריך סיכונים מבעוד מועד, כיצד לבצע בדיקות פתע, מסדרים ותרגילים לשם ווידוא הציות לכללי הביטחות, כיצד לנהל את הידע בתחום וכדומה.

איפה ניתן למצוא לימודי אחראי רעלים?
בשוק הלימודים הישראלי כיום ניתן למצוא קורס אחראי רעלים במספר מוסדות לימוד, כאשר הבולטים בהם הם שלושה מוסדות לימוד המתמחים בעיקר בתחומי הבטיחות, על ככל ההיבטים של ענף הבטיחות וביניהם גם תחום הרעלים כמובן. מוסדות הלימוד הם "כרמל בטיחות", "שחר הנדסת בטיחות" ו"המרכז לבטיחות אש והיערכות למצבי חירום". מוסדות אלו ממוקמים בערי מפתח, ועל גבי צירי גישה מרכזיים שנוחים גם בהגעה בתחבורה ציבורית ובוודאי בהגה באמצעות רכב אישי. ראשית, כרמל בטיחות מציעים את הקורס בעיר חיפה, ברחוב בעלי המלאכה. שנית, שחר הנדסת בטיחות מציעים את הלימודים בעיר לוד, ברחוב אבא הלל סילבר. כמו כן, הלימודים במרכז לבטיחות אש והיערכות למצבי חירום מתקיימים בעיר קיסריה.
 
קהל היעד ללימודי ממונה רעלים
לימודי אחראי רעלים יכולים להתאים למספר קהלי יעד מרכזיים: ראשית, הלימודים יכולים להתאים לכל אלו אשר מחפשים קידום במקום עבודתם ובמקביל לכך, עדיין אין אחראי רעלים במקום עבודה זה. שנית, הלימודים יכולים להתאים לכל אלו שמעוניינים בהסבה מקצועית מתחום כלשהו בתעשייה לתחום הספציפי של בטיחות. יש לא מעט גופים גדולים בתעשייה הישראלית שמחזיקים מחלקה שלמה לבטיחות – בעיקר בגופים בין לאומיים, שנאלצים לעמוד בתקנים אמריקאים או אירופיים בכל הנוגע לבטיחות במפעלים ובחברות שלהם.

באיזה תנאי קבלה יש לעמוד בכדי להתקבל ללימודים?
על המועמדים ללימודי ממונה רעלים לעמוד במספר תנאי קבלה בסיסיים שמופיעים ברובם המוחלט של מוסדות הלימוד בתחום זה: ראשית, יש להציע אישור של היעדר רישומים פלילים מהמשטרה, ובכך להעיד על עבר נקי מאותות קלון או סוגיות פליליות. מדובר בתנאי קבלה הגיוני בהחלט וזאת נוכח הידע הנרחב שהתלמידים ירכשו אודות חומרים מסוכנים ורעלים שונים שעשויים לסכן חיים של אנשים רבים באם יעשה שימוש פלילי בהם. שנית, על המועמדים להיות בני למעלה מגיל 18. כמו כן, בחלק ממוסדות הלימוד נדרשים המועמדים לקורס זה להיות בעלי הסמכה לתפקיד אחראי הרעלים ממקום עבודה כלשהו, וכן נדרשים להביע אחריות ורצינות במפגש אישי שיתקיים בטרם הקבלה שלהם ללימודים. כמובן  שחשוב לבחון נתון זה למול מוסדות הלימוד השונים שמציעים את הלימודים, שכן תנאי הקבלה משתנים ממוסד למוסד באופן טבעי ובהתאם למידת הביקוש לתחום הלימוד.

כמה זמן נמשכים לימודי ממוני רעלים?
נתון זה משתנה במידה כזו או אחרת בין מוסד לימודים אחד למוסד לימודים אחר, אבל בגדול, מדובר בשינויים קלים שכן המתכונות מאוד דומות במרבית מהקורסים המוצעים בשוק הלימודים, וזאת נוכח ההנחיות של המשרד לאיכות הסביבה. בממוצע, קורס ממונה רעלים נפרס על פני כ-24 שעות לימוד, שבמרבית המקרים נפרסים על פני 3 ימי לימוד ממוקדים ומרוכזים. כלומר, כ-8 שעות לימוד ביום מרוכז שכזה.

איזו תעודה מוענקת בסיום הקורס?
בסיום הקורס, כאשר בוגר הקורס עמד בהצלחה בדרישות שהציב מוסד הלימוד (בדרך כלל נוכחות בשיעורים ובחינה פנימית), מוענקת לו "תעודת אחראי רעלים מוסמך", מטעם מוסד הלימוד עצמו.

מאמרים מקצועיים בנושא קורס אחראי רעלים

  • להפוך לאחראי רעלים
    להפוך לאחראי רעלים
    להיות אחראי הרעלים במקום עבודתכם זה חתיכת קידום! הציעו לכם את האופציה? קחו אותה בלי להסס בכלל. מדובר בלימודים קצרים וממוקדים שמעניקים מידע רב שעשוי לשמש אתכם בעתיד גם במקומות עבודה נוספים....המשך
  • להפוך למדביר
    להפוך למדביר
    "שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא" – עונת האביב כבר פה ואיתה מתרבים בחללי ביתנו שלל החרקים, המעופפים והמזיקים. אם אתה מחפש מקצוע עם ביקוש שלא נגמר ושכר ראוי במיוחד שווה לשקול לקחת קורס מדביר מקצועי....המשך
  • להיות אחראי רעלים
    להיות אחראי רעלים
    בשנים האחרונות עובדים בכל העולם על שיפור איכות הסביבה, כאשר המטרה היא ליצור סביבה אקולוגית מודעות לסביבה. בכל מקום שמתעסקים עם חומרים רעילים, הרי חייב להיות אדם שאחראי על כך באופן מקצועי....המשך
  • להיות כבאי
    להיות כבאי
    חוק שירותי הכבאות משנת 1959 מגדיר את תפקידיו שירותי הכבאות וההצלה בישראל. על אף תקציב נמוך לשירותי הכבאות ביחס לזה של המשטרה, עדיין מדובר על ממוצע שכר גבוה גם משכרם של עובדי מדינה שונים אחרים. ...המשך
  • תפקידו של אחראי הרעלים
    תפקידו של אחראי הרעלים
    בעל עסק המעוניין לעסוק ברעלים חייב לקבל היתר מיוחד לעיסוקו ברעלים ולעמוד במספר תנאים שמציב המשרד להגנת הסביבה. אחד מן התנאים הוא מינוי של אדם מיוחד שיהיה "אחראי רעלים". זאת כדי לשמור על ...המשך

יועץ לימודים טלפוני

צריך עזרה? מלא פרטיך ונחזור אליך

תחומי לימוד קרובים

ניוזלטר חינם

לקבלת דיוור בנושא לימודים, כתבות חדשות, מבצעים וימים פתוחים בחינם !!!

הירשם

יועץ לימודים טלפוני

מתעניין בלימודים או במידע נוסף

מלא פרטים ויועצינו יחזרו אליך בקרוב

callus
חיפוש מוסדות לימודים מהיר
  • קורסים ולימודי תעודה
    קורסים ולימודי תעודה

  • תואר ראשון
  • תואר שני
  • הנדסאים
  • בגרויות ומכינות
  • פסיכומטרי
חפש מוסד לימודים לפי שם
שם: משפחה: עיר: טלפון: מייל:
כניסת מפרסמים      |      אודותינו      |      תקנון ToStudy      |      מידע למפרסם      |      מפת אתר      |      ערכת פרסום      |      מחשבון ממוצע בגרויות      |      צור קשר
כל הזכויות שמורות לפורטל ToStudy, פורטל הלימודים של ישראל. ToStudy מאפשר לכם לקבל מידע עדכני ומפורט על כל מוסדות הלימוד, האוניברסיטאות, המכללות, המכינות, בתי הספר, הקורסים וכלל אפשרויות הלימוד בארץ ובחו"ל. תוכלו לחפש במהירות ובקלות מקסימאלית בפורטל את המקצוע אותו חלמת ללמוד ולקבל הצעת מחיר מהמוסד הנבחר בתוך דקות. בין היתר תמצאו באתר מידע על לימודי:   תואר ראשון במנהל עסקים, תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בראיית חשבון, תואר ראשון במדעי המחשב, תואר ראשון בתקשורת, קורס פסיכומטרי, מכינה לבגרויות, קורס הנהלת חשבונות, קורס שוק ההון, קורס ברמנים, קורס איפור, קורס בניית אתרים, קורס צילום, לימודי רפואה משלימה, קורס עיצוב פנים, קורס תיווך במרכז, קורס קואצ'ינג בצפון ועוד.
äâãøåú ðâéùåú